Bývanie
V roku 1994 založili poslanci mestského zastupiteľstva inštitút Domu mladej rodiny. Dom mladej rodiny je projekt pomoci mladým rodinám s maloletými deťmi a to aj neúplným, ako aj mladým manželským párom, ktorí si chcú založiť rodinu pri riešení problému bývania. Pomoc mladým rodinám sa uskutočňuje prenajímaním bytov za podmienok určených štatútom Domu mladej rodiny. V bytoch inštitútu sa poskytuje bývanie formou nájmu iba na dobu určitú. Zmluva sa uzatvára spravidla na dva roky, s možnosťou predĺženia vždy o ďalšie dva roky, celkove však najviac na dobu desať rokov.
Podmienky pre zaradenie do projektu "Domu mladej rodiny"
- byty v projekte sa prideľujú žiadateľom:
a. rodinám s maloletými deťmi (aj neúplným)
b. manželským párom.
- ani jeden z manželov alebo rodičov nepresiahol vek 35 rokov v deň uzatvorenia zmluvy o nájme,
- žiaden z členov rodiny alebo manželského páru nie je nájomcom alebo spoločným nájomcom bytu v obci trvalého bydliska, prechodného bydliska a zamestnania ani v ich bezprostrednom okolí,
- aspoň jeden zo žiadateľov má v deň podania žiadosti a najmenej nepretržite jeden rok pred dňom uzavretia zmluvy o nájme bytu v Dome trvalé bydlisko v Bratislave,
- žiadateľ/žiadatelia majú v deň podania žiadosti a najmenej 6 mesiacov nepretržite pred dňom podpísania zmluvy o nájme zamestnanie alebo jeden zo žiadateľov čerpá materskú dovolenku alebo podniká,
- príjem žiadateľov je vyšší ako je dvojnásobok životného minima a horná hranica príjmu je najviac štvornásobok životného minima určeného zákonom č. 601/2003 Z.z. o životnom minime a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- žiadateľ a ani príslušník posudzovanej domácnosti nie je vlastníkom bytu, rodinného domu alebo bytového domu vrátane podielového spoluvlastníctva v obci, kde má trvalý pobyt, prechodný pobyt alebo zamestnanie; to neplatí, ak preukáže, že nie je schopný zabezpečiť si bývanie v tejto nehnuteľnosti,
- žiadateľ alebo ďalší príslušník posudzovanej domácnosti je stavebným sporiteľom na základe zmluvy o stavebnom sporení podpísanej pred dňom podania žiadosti, pričom stavebne sporenie musí trvať nepretržite najmenej dva roky pred dňom podpisu zmluvy o nájme bytu v Dome. Cieľová suma stavebného sporenia je minimálne 16600 eura na posudzovanú domácnosť,
- žiadateľ má podanú žiadosť o nájom bytu na mestskej časti, na území ktorej má prihlásený trvalý alebo prechodný pobyt.
Žiadateľ je povinný najneskôr do troch rokov od podania žiadosti aktualizovať svoju žiadosť minimálne v rozsahu podľa čl. 3 odsek 1 písm. a), b), c), d), f) a h) VZN č. 1/2006.
Neaktualizovanie žiadosti má za následok vyradenie zo zoznamu žiadateľov!
Náležitosti žiadosti o nájom bytu v projekte „Dom mladej rodiny“
- meno, priezvisko a podpis žiadateľa,
- miesto trvalého pobytu, miesto prechodného pobytu žiadateľa,
- rodinný stav žiadateľa,
- počet členov domácnosti, ktorí sú do žiadosti zahrnutí, a ich vzťah ku žiadateľovi,
- bytové pomery žiadateľa v mieste trvalého a prechodného bydliska,
- dôvod podania žiadosti,
- iné osobitné okolnosti súvisiace so žiadosťou.
Doklady preukazujúce splnenie podmienok pre zaradenie do projektu "Domu mladej rodiny"
- fotokópiu občianskeho preukazu,
- fotokópiu rodných listov žiadateľov a ich detí,
- doklad preukazujúci rodinný stav: fotokópiu sobášneho listu, fotokópiu právoplatného rozsudku súdu o rozvode manželstva, fotokópiu úmrtného listu,
- doklad preukazujúci výšku čistého príjmu (originál potvrdenia o príjme od zamestnávateľa, potvrdenie Sociálnej poisťovne o výške priznaných dávok – invalidný dôchodok, vdovský dôchodok, sirotský dôchodok, materská...., potvrdenie Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny o výške prídavku na deti, rodičovského príspevku.....),
- potvrdenie mestskej časti, že žiadateľ má u nich podanú žiadosť o nájom obecného bytu,
- čestné prehlásenie žiadateľa/žiadateľov, že nevlastnia žiadnu nehnuteľnosť s úradne overeným podpisom,
- fotokópiu zmluvy o stavebnom sporení + výpis z účtu stavebného sporenia,
Dom pre starších občanov je projekt pomoci starším občanom (osobám starším ako 50 rokov) Bratislavy pri zabezpečení bývania. Pomoc starším občanom sa uskutočňuje prenajímaním bytov za podmienok určených štatútom Domu pre starších občanov.
Pre starších občanov sú vyčlenené nájomné byty v objekte na Rezedovej ulici č. 3 v Bratislave, ktorý je vo vlastníctve a v správe hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy. V súlade so štatútom a schváleným Postupom pri prideľovaní obecných nájomných bytov vo vlastníctve hlavného mesta nezvereného do správy mestskej časti sú nájomné zmluvy uzatvárané maximálne na 2 roky s možnosťou opakovaného predlžovania za splnenia podmienok vyplývajúcich zo štatútu a nájomnej zmluvy. Maximálna doba nájmu nie je časovo obmedzená.
Podmienky pre zaradenie do projektu "Dom pre starších občanov"
- žiadateľ musí mať viac ako 50 rokov. Táto podmienka musí byť splnená aj v prípade, že o pridelenie bytu požiadala osoba, ktorá bola v čase vydania domu pôvodnému vlastníkovi nájomcom bytu v dome vydanom pri náprave krívd podľa osobitných predpisov bez ohľadu na to, kto je vlastníkom takéhoto domu. V prípade podania žiadosti manželským párom podmienka veku musí byť splnená u oboch.
- žiadateľ (v prípade manželského páru obaja) nemá kde bývať z dôvodu, že:
a. nie je nájomcom alebo vlastníkom bytu alebo rodinného domu alebo
b. dlhé časové prieťahy pri vymáhaní práva bývať v byte súdnou cestou, mu bránia užívať byt a neprišiel o právo bývať v byte vlastným pričinením alebo strate práva bývať v byte nemohol účinne zabrániť, alebo je nájomcom bytu minimálne od termínu vydania domu pôvodnému vlastníkovi v dome vydaného pri náprave krívd pod ľa osobitných predpisov 1) bez ohľadu na to, kto je vlastníkom takéhoto domu, prípadne nájomný byt prenechal opustením spoločnej domácnosti svojim deťom alebo vnúčatám, ktoré nemajú zabezpečené vlastné bývanie, alebo im previedol byt alebo rodinný dom do vlastníctva pod podmienkou, že táto skutočnosť nastala pred účinnosťou aktuálneho Štatútu Domu pre starších občanov.
- žiadateľ musí mať trvalý pobyt v Bratislave najmenej päť rokov pred podaním žiadosti,
- príjem žiadateľa/žiadateľov musí presahovať 1,2 násobok životného minima určeného zákonom č. 601/2003 Z.z. o životnom minime a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Žiadateľ je povinný najneskôr do troch rokov od podania žiadosti aktualizovať svoju žiadosť minimálne v rozsahu podľa čl. 3 odsek 1 písm. a), b), c), d), f) a h) VZN č. 1/2006.
Neaktualizovanie žiadosti má za následok vyradenie zo zoznamu žiadateľov!
Náležitosti žiadosti o nájom bytu v projekte „Dom pre starších občanov“
- meno, priezvisko a podpis žiadateľa,
- miesto trvalého pobytu, miesto prechodného pobytu žiadateľa,
- rodinný stav žiadateľa,
- počet členov domácnosti, ktorí sú do žiadosti zahrnutí, a ich vzťah ku žiadateľovi,
- bytové pomery žiadateľa v mieste trvalého a prechodného bydliska,
- dôvod podania žiadosti,
- iné osobitné okolnosti súvisiace so žiadosťou.
Doklady preukazujúce splnenie podmienok pre zaradenie do projektu "Domu pre starších občanov"
- fotokópia občianskeho preukazu žiadateľa/žiadateľov,
- fotokópia rodného listu žiadateľa/žiadateľov,
- doklad preukazujúci stav žiadateľa/žiadateľov (fotokópia sobášneho listu, v prípade rozvedeného žiadateľa fotokópia právoplatného rozsudku súdu o rozvode manželstva, úmrtný list manžela),
- doklad preukazujúci výšku čistého príjmu (originál potvrdenia o príjme od zamestnávateľa, potvrdenie Sociálnej poisťovne o výške priznaných dávok – starobný dôchodok, invalidný dôchodok, vdovský dôchodok),
- čestné prehlásenie žiadateľa/žiadateľov, že nevlastnia žiadnu nehnuteľnosť s úradne overeným podpisom,
Mesto má momentálne 877 nájomných bytov. Magistrát hlavného mesta i miestne úrady jednotlivých mestských častí spravujú obecný bytový fond prostredníctvom špecializovaných správcovských organizácií.
Povinnosťou správcov obecných bytov je zabezpečovať pre nájomcov prepis nájomného, stanovenie zálohových platieb, sledovanie úhrad a vymáhanie pohľadávok. Správcovia majú tiež na starosti opravy a údržbu domov a ich spoločných zariadení, ako napr. schodištia, chodby, výťahy, práčovne, sušiarne, elektrické rozvody, vodu, kanalizáciu, plyn, strechu a fasádu domov.
V rámci služieb zabezpečujú správcovia dodávku tepla a teplej úžitkovej vody, studenej vody, osvetlenie a upratovanie spoločných priestorov, zimnú údržbu priľahlých priestorov, schodnosť prístupových chodníkov a odvoz a likvidáciu domového odpadu.
V prípade, že správca neplní svoje povinnosti, nájomcovia bytov sa môžu obrátiť na správcu, alebo priamo na vlastníka bytov (oddelenie správy budov magistrátu, resp. miestne úrady jednotlivých mestských častí) telefonicky, osobne, alebo písomnou formou.
Povinnosť starať sa o svoj byt majú aj samotní občania bývajúci v bytoch, ktoré sú vo vlastníctve obce. Mali by svoj byt udržiavať v užívaniaschopnom stave napr. upratovaním, maľovaním, zabezpečením drobných opráv zariaďovacích predmetov, ako napr. výmenou tesnení na batériách, a tak znášať bežné prevádzkové náklady spojené s bývaním. Konkrétny správca obecných bytov môže tieto služby na požiadanie nájomcu sprostredkovať u konkrétnych dodávateľov. Rovnakým spôsobom sa o obecné byty zverené do správy starajú jednotlivé mestské časti. Konkrétny správca obecných bytov môže tieto služby na požiadanie nájomcu sprostredkovať u konkrétnych dodávateľov, avšak na náklady nájomcu.