Poplatky za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
Za komunálne odpady a drobné stavebné odpady sa platí obci miestny poplatok podľa zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov.
Podmienky a spôsob, ako i ďalšie náležitosti vyberania poplatku stanovilo hlavné mesto Bratislava vo všeobecne záväznom nariadení č. 13/2012 z 13. decembra 2012 o miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších zmien a doplnení.
Miestny poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady sa platí za činnosti nakladania so zmesovým komunálnym odpadom, činnosti nakladania s biologicky rozložiteľným komunálnym odpadom, triedený zber zložiek komunálneho odpadu, na ktoré sa nevzťahuje rozšírená zodpovednosť výrobcov, náklady spôsobené nedôsledným triedením oddelene zbieraných zložiek komunálneho odpadu, na ktoré sa vzťahuje rozšírená zodpovednosť výrobcov a náklady presahujúce výšku obvyklých nákladov podľa osobitného predpisu.
Poplatok platí poplatník, ktorým je
- fyzická osoba, ktorá je na území hlavného mesta oprávnená užívať alebo užíva byt, nebytový priestor, pozemnú stavbu alebo jej časť, alebo objekt, ktorý nie je stavbou, alebo záhradu, vinicu, ovocný sad, trvalý trávny porast na iný účel ako na podnikanie, pozemok v zastavanom území hlavného mesta okrem lesného pozemku a pozemku, ktorý je evidovaný v katastri nehnuteľností ako vodná plocha (ďalej len „nehnuteľnosť“),
- právnická osoba, ktorá je oprávnená užívať alebo užíva nehnuteľnosť nachádzajúcu sa na území hlavného mesta na iný účel ako na podnikanie,
- podnikateľ, ktorý je oprávnený užívať alebo užíva nehnuteľnosť nachádzajúcu sa na území hlavného mesta na účel podnikania.
Poplatok od poplatníka v ustanovenej výške pre správcu poplatku vyberá a za vybraný poplatok ručí platiteľ poplatku, ktorým je
- vlastník nehnuteľnosti; ak je nehnuteľnosť v spoluvlastníctve viacerých spoluvlastníkov alebo ak ide o bytový dom, poplatok vyberá a za vybraný poplatok ručí zástupca alebo správca určený spoluvlastníkmi, ak s výberom poplatku zástupca alebo správca súhlasí,
- správca, ak je vlastníkom nehnuteľnosti štát, vyšší územný celok alebo obec.
Platiteľ poplatku a poplatník sa môžu písomne dohodnúť, že poplatok správcovi poplatku odvedie priamo poplatník; za odvedenie poplatku správcovi poplatku ručí platiteľ poplatku.
Poplatková povinnosť vzniká dňom, ktorým začne poplatník užívať nehnuteľnosť na území hlavného mesta.
Poplatník je povinný oznámiť správcovi poplatku skutočnosti rozhodujúce pre vznik alebo zánik poplatkovej povinnosti a zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie poplatku do 30 dní odo dňa keď tieto skutočnosti nastali, ako aj zmeny všetkých skutočností uvedených v oznámení do 30 dní odo dňa, keď tieto zmeny nastali.
Náležitosti oznámenia o vzniku, zmene a zániku poplatkovej povinnosti pre poplatníka, ktorým je fyzická osoba sú uvedené na tlačive č. 1.
Náležitosti oznámenia o vzniku, zmene a zániku poplatkovej povinnosti pre poplatníka, ktorým je právnická osoba alebo fyzická osoba - podnikateľ sú uvedené na tlačive č. 2.
Náležitosti oznámenia o vzniku poplatkovej povinnosti k miestnemu poplatku za drobné stavebné odpady sú uvedené na tlačive č. 3.
Zapojenie sa do systému zberu komunálneho odpadu a drobného stavebného odpadu
Každý pôvodca odpadu je povinný zapojiť sa do systému zberu na území hlavného mesta. Zapojenie do systému zberu je potrebné vykonať vyplnením „Žiadosti o zapojenie, zmenu alebo zánik zapojenia do systému zberu komunálneho odpadu“ - tlačivo č. 4
Potrebné doklady k zapojeniu do systému zberu:
- Fyzická osoba bývajúca v rodinnom dome: občiansky preukaz, list vlastníctva, v prípade prenájmu nájomná zmluva.
- Právnická osoba: výpis z obchodného registra, resp. živnostenského registra, list vlastníctva alebo zmluva o nájme.
- Správcovia bytových domov: výpis z obchodného registra, resp. živnostenského registra alebo registra spoločenstiev vlastníkov bytov a nebytových priestorov, zmluva o výkone správy.
Fotokópie dokladov nemusia byť úradne overené, list vlastníctva ako aj výpisy z registrov postačujú z internetových portálov.
Na území hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy sa uplatňuje množstvový zber zmesového komunálneho odpadu a množstvový zber drobného stavebného odpadu.
Poplatok za zber, prepravu a zneškodňovanie zmesového komunálneho odpadu zo zberných nádob okrem lisovacieho kontajnera sa určuje ako súčin frekvencie odvozov, sadzby a objemu zbernej nádoby, ktorú poplatník užíva v súlade so zavedeným systémom zberu komunálnych odpadov a drobných stavebných odpadov.
Sadzby poplatku na území hlavného mesta:
- 0,01509 eura za 1 liter pre 1 100 litrový kontajner,
- 0,02212 eura za 1 liter pre 240 litrovú zbernú nádobu,
- 0,03017 eura za 1 liter pre 110 litrovú alebo 120 litrovú zbernú nádobu,
- 0,01207 eura za 1 liter pre 110 litrovú alebo 120 litrovú zbernú nádobu pre jednu samostatne bývajúcu osobu v rodinnom dome,
- 0,02413 eura za 1 liter pre 110 litrovú alebo 120 litrovú zbernú nádobu pre dve samostatne bývajúce osoby v rodinnom dome,
- 0,078 eura za kilogram drobných stavebných odpadov bez obsahu škodlivín,
- 0,1659 eura za 1 kilogram zmesového komunálneho odpadu v lisovacom kontajneri.
Správca poplatku vráti poplatok alebo jeho pomernú časť poplatníkovi, ktorému v priebehu zdaňovacieho obdobia zanikla poplatková povinnosť alebo došlo k zmene poplatkovej povinnosti a súčasne preukáže splnenie správcom poplatku ustanovených podmienok:
- poplatník, ktorým je fyzická osoba, preukáže skončenie trvalého, alebo prechodného pobytu alebo práva užívať nehnuteľnosť potvrdením, potvrdzujúcim túto skutočnosť,
- poplatník, ktorým je fyzická osoba, ktorá je oprávnená užívať nehnuteľnosť, poplatník, ktorým je právnická osoba a poplatník, ktorým je podnikateľ preukáže zánik oprávnenia užívať alebo užívania nehnuteľnosti na území mesta písomnou dohodou, preukazujúcou túto skutočnosť (najmä dohodou o skončení nájmu), odstúpením od nájomnej zmluvy, výpoveďou z nájmu, nájomnou zmluvou (skončenie doby nájmu dohodnutého na dobu určitú), kúpnou zmluvou a podobne,
- podmienkou na vrátenie poplatku z dôvodu zníženia alebo odpustenia poplatku je splnenie oznamovacej povinnosti alebo podanie žiadosti o zmene v poplatkovej povinnosti a súčasne splnenie podmienok a predloženie podkladov ustanovených správcom poplatku
Správca poplatku odpustí poplatok za obdobie, za ktoré poplatník preukáže splnenie nasledovných podmienok, a to:
- ak sa viac ako 90 dní v zdaňovacom období nezdržiava alebo nezdržiaval na území hlavného mesta,
- v prípade pozastavenia prevádzky škôl a školských zariadení v období letných a zimných školských prázdnin a v prípade pozastavenia prevádzky vysokých škôl v období vysokoškolských letných prázdnin,
- ak neužíva nehnuteľnosť slúžiacu na individuálnu rekreáciu v období mesiacov november až február nasledujúceho roku.
Poplatník preukáže splnenie nasledovných podmienok a predloží podklady nasledovne:
- potvrdenie od zamestnávateľa, že vykonáva prácu mimo hlavného mesta vrátane dokladu, ktorý preukazuje ubytovanie v mieste výkonu práce, napríklad zmluvu o ubytovaní alebo nájomnú zmluvu s potvrdením jej platnosti, potvrdenie o dočasnom ubytovaní,
- potvrdenie od agentúry, ktorá sprostredkovala prácu v zahraničí alebo potvrdenie o štúdiu v zahraničí vrátane dokladu, ktorý preukazuje ubytovanie v zahraničí, zmluvu o ubytovaní alebo nájomnú zmluvu s potvrdením jej platnosti, potvrdenie o dočasnom ubytovaní,
- potvrdenie vecne príslušného úradu o pobyte v zahraničí vrátane dokladu, ktorý preukazuje ubytovanie v zahraničí, napríklad zmluvu o ubytovaní alebo nájomnú zmluvu s potvrdením jej platnosti, potvrdenie o dočasnom ubytovaní,
- písomné oznámenie škôl, školských zariadení a vysokých škôl o pozastavení prevádzky v čase školských prázdnin,
- čestné prehlásenie poplatníka v prípade ak neužíva nehnuteľnosť slúžiacu na individuálnu rekreáciu v období mesiacov november až február nasledujúceho roka.
Množstvový zber drobného stavebného odpadu sa uskutočňuje prostredníctvom zberných dvorov alebo iných zariadení na zber komunálnych odpadov a drobných stavebných odpadov. Prevádzkovateľ zberného dvora zabezpečuje odváženie množstva odovzdaného drobného stavebného odpadu, vystavenie vážneho lístku ako podkladu pre určenie poplatku.
Poplatková povinnosť k poplatku za drobné stavebné odpady vzniká v deň, keď fyzická osoba odvezie drobný stavebný odpad do zberného dvora.
Poplatníkom je fyzická osoba, ktorá je na území hlavného mesta oprávnená užívať alebo užíva byt, nebytový priestor, pozemnú stavbu alebo jej časť, alebo objekt, ktorý nie je stavbou, alebo záhradu, vinicu, ovocný sad, trvalý trávny porast na iný účel ako na podnikanie, pozemok v zastavanom území hlavného mesta okrem lesného pozemku a pozemku, ktorý je evidovaný v katastri nehnuteľností ako vodná plocha.
Náležitosti oznámenia o vzniku poplatkovej povinnosti k miestnemu poplatku za drobné stavebné odpady sú uvedené na tlačive č. 3.
Sadzba poplatku je 0,078 eura za kilogram drobných stavebných odpadov bez obsahu škodlivín.
Poplatok za zber, prepravu a zneškodňovanie drobného stavebného odpadu sa určuje ako súčin sadzby poplatku a celkovej hmotnosti odpadu odovzdaného na zbernom dvore alebo na inom zariadení na zber komunálnych odpadov a drobných stavebných odpadov. Právnická osoba alebo fyzická osoba – podnikateľ oprávnená na zber drobného stavebného odpadu podľa osobitného predpisu vystaví vážny lístok ako podklad na zaplatenie poplatku za odovzdaný drobný stavebný odpad na mieste zberného dvora alebo na inom zariadení na zber komunálnych odpadov a drobných stavebných odpadov. Poplatok sa určí na základe vystaveného vážneho lístku a splnenej oznamovacej povinnosti poplatníka dokladom na úhradu poplatku, v ktorom správca poplatku určí splatnosť poplatku.
-
Súvisiace nariadenia:
Všeobecne záväzné nariadenie hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy č. 13/2012
Všeobecne záväzné nariadenie hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy č. 5/2013
Všeobecne záväzné nariadenie hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy č. 11/2014
Všeobecne záväzné nariadenie hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy č. 14/2016
Všeobecne záväzné nariadenie hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy č. 3/2018
Všeobecne záväzné nariadenie hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy č. 4/2019
Všeobecne záväzné nariadenie hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy č. 6/2020
Kontakt
Streda: 8:00 - 12:00 12:30 - 17:00 (osobne)
Piatok: 8:00 - 14:00 (telefonicky)
V pondelok a v stredu vybavujú správkyne miestnych daní prednostne klientov, ktorí prišli na pracovisko osobne.
Bc. Vladimíra Ráczová, mail: [email protected] a mail: [email protected], tel. č.: +421 2 59 356 974 - vedúca referátu ostatných miestnych daní
Písm. A-HAL rodinné domy - Oľga Simonová, mail: [email protected] a mail: [email protected], tel. č.: +421 2 59 356 908
Písm. ROV-Ž rodinné domy - Zuzana Lavrovičová, mail: [email protected] a mail: [email protected], tel. č.: +421 2 59 356 983
Správkyne poplatku za komunálne a drobné stavebné odpady pre právnické osoby a správcovské spoločnosti:
Písm. MED-SDA – právnické osoby a písm. IM-SPO – správcovské spoločnosti - Ing. Ľuba Oravcová, mail: [email protected] a mail: [email protected], tel. č.: +421 2 59 356 921
Písm. SE – Ž – právnické osoby a písm. SPO – Ž – správcovské spoločnosti- Daniela Onderová, mail: [email protected] a mail: [email protected], tel. č.: +421 2 59 356 914
Adresa
Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy
Oddelenie miestnych daní, poplatkov a licencií
Blagoevova 9
P.O.BOX 76
850 05 Bratislava 55
Úradné hodiny
Podateľňa
Pondelok: 8:00 - 12:00, 12:30 - 17:00
Utorok: 8:00 - 12:00, 12:30 - 16:00
Streda: 8:00 - 12:00, 12:30 - 17:00
Štvrtok: 8:00 - 12:00, 12:30 - 16:00
Piatok: 8:00 - 12:00, 12:30 - 14:00
Pokladňa
Pondelok: 8:00 - 12:00, 12:30 - 16:30
Utorok: 8:00 - 12:00, 12:30 - 15:30
Streda: 8:00 - 12:00, 12:30 - 16:30
Štvrtok: 8:00 - 12:00, 12:30 - 15:30
Piatok: 8:00 - 12:00, 12:30 - 13:30
Číslo účtu
Poplatok za odpad
SK36 7500 0000 0000 2592 7013