Programové obdobie 2007-2013
Operačný program Doprava

Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava v roku 2014 zadalo spracovanie Územného generelu dopravy hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy (ďalej „ÚGD“).
ÚGD bude slúžiť ako podklad pre podrobné riešenie otázok územného rozvoja dopravy, pre potreby aktualizácie Územného plánu hlavného mesta SR Bratislavy, respektíve pre spracovanie nového územného plánu mesta.
ÚGD bude vypracovaný v komplexnejšom a širšom rozsahu, ako sa obligatórne vyžaduje pre územnoplánovacie podklady na úrovni územných generelov, pretože je nevyhnutné vykonať kompletne všetky druhy dopravných prieskumov a z nich analýzu súčasného stavu.
Vďaka generelu bude hlavné mesto SR schopné plánovať dopravu tak, aby sa zlepšila dopravná situácia v meste a opatrenia zodpovedali potrebám jeho obyvateľov.
Električková doprava v Bratislave tvorí od roku 1895 nosný systém MHD v Bratislave. Ide o stredne veľkú električkovú sieť, ktorej dĺžka tratí v meste je 39,6 kilometrov, z čoho okolo 75% je vybudovaných na vlastnom telese s rozchodom 1000 mm. Polarita napájania je 600 V jednosmerných, kladný pól je v zberači, záporný v koľajnici (klasický systém).
Stavba - Električková trať Dúbravka v úseku Hanulova - Pri kríži
Popis súčasného stavu
Ide o koncovú električkovú trať v Mestskej časti Bratislava – Dúbravka, vedenú po uliciach Hanulova, Mikuláša Schneidra Trnavského, Saratovská vybudovanú v 80. rokoch 20. storočia. Ide o samostatné teleso, uzavretý koľajový zvršok zo žliabkových koľajníc B1 v betónových paneloch BKV dĺžky 3 a 6 m, upevnenie koľajníc je v rybinovitých žľaboch s bočnými gumovými pásmi, asfaltobetónová podkladová vrstva hrúbky 120 mm pod panelmi BKV, betónová vrstva hrúbky 150 mm pod asfaltovou vrstvou. Dĺžka úseku je 1,9 km vrátane obratiska. Technický stav je trate je v nevyhovujúcom stave. Znížená prevádzková rýchlosť. Trať križuje 7priecestí pre peších, 4 priecestia pre motorové vozidlá a jeden podchod pre peších (OD Saratov). V danom úseku sa nachádza 5 električkových zastávok (10 nástupísk), z ktorých väčšina je vybavená prístreškami pre cestujúcich. Trakčné vedenie je v súčasnosti upevnené na prevesoch, ktoré sú ukotvené na stožiaroch verejného osvetlenia umiestnených za súbežnou cestnou komunikáciou.
Modernizačný variant
Modernizačný variant stavby predstavuje modernizáciu električkovej trate v rozsahu:
- modernizácia koľajového zvršku aj spodku (zvýšenie traťovej rýchlosti na max. 80 kmh-1)
- výmena trakčného vedenia a vyvolané úpravy nadväzných zariadení,
- modernizácia električkových zastávok (nástupištia, prístrešky, osvetlenie),
- modernizácia priecestí (pevná jazdná dráha),
- nová cestná signalizácia s prednosťou jazdy električiek na križovatkách,
- nová cestná signalizácia umožňujúca bezpečný prechod cestujúcich cez cestné komunikácie na zastávky električkovej trate.
Prínos modernizácie trate
Vzhľadom na miestne pomery, kde je táto trať vedená súbežne s mestskými komunikáciami, nie je možné ju trasovať v iných smerových a výškových polohách, ako je dnešný stav.
Cieľom stavebných úprav je dosiahnuť zvýšenú únosnosť konštrukcií koľajového spodku a jeho funkčné odvodnenie, čím sa vytvorí predpoklad pre stabilnú geometrickú polohu koľaje, ktorá bude garantovať dosiahnutie prevádzkovej rýchlosti min. V=60km/hod v celom úseku.
Cieľom modernizácie je nahradenie zastaraných a opotrebovaných konštrukcií električkovej trate za nové a progresívne prvky. Jedná sa hlavne o úplnú výmenu električkového zvršku a spodku spolu s odvodnením. V koľajovom zvršku budú aplikované pružné prvky (pod podvalové podložky a pod štrkové elastické rohože), ktoré zabezpečia minimalizáciu šírenia vibrácií z prejazdu električiek. Z dôvodu zabezpečenia čo najdlhšej životnosti konštrukcií priecestí, ako aj minimalizácie údržbových prác na nich, budú tieto vybudované na princípe pevnej jazdnej dráhy (PJD). Dôjde k vybudovaniu nových nástupísk zastávok v ich pôvodných polohách. Pre uľahčenie nástupu cestujúcich do vozidla budú nové nástupné hrany vo výške 250mm nad spojnicou temien koľajnicových pásov (STKP). Na zastávkach budú osadené panely informačného systému cestujúcich. Pre zvýšenie bezpečnosti chodcov prechádzajúcich cez električkovú trať budú zrealizované nové prechody pre peších v tvare „Z“. V oblúkoch budú inštalované zariadenia na mazanie koľajníc, čím sa predíde vzniku nepríjemných zvukov. Jednou z dôležitých súčasti modernizácie je vybudovanie nového trakčného vedenia. Upúšťa sa od sýtemu prevesov a budú zrealizované nové trakčné stožiare s výložníkmi v telese električkovej trate. V miestach, kde to neumožňujú miestne pomery, kde nie je električkové teleso dostatočne široké pre osadenie samostatných trakčných stožiarov, bude trakčné vedenie ponechané na prevesoch.
Súčasťou modernizácie trakčného vedenia bude aj komplexná výmena všetkých trakčných káblov od traťových rozvádzačov a aj samotných traťových rozvádzačov. Taktiež bude potrebná výmena zastaraných usmerňovačov, transformátorov a všetkých mechanizmov napájacích bodov na predmetnom úseku električkovej trate. Modernizácia sa bude dotýkať aj cestnej svetelnej signalizácie (CSS), ktorá bude na jestvujúcich svetelných križovatkách prepracovaná tak, aby bola zabezpečená preferencia električiek. Bezpečnosť a plynulosť na prechodoch pre chodcov a absolútnu preferenciu električiek bude možné dosiahnuť len zriadením novej cestnej svetelnej signalizácie na prechodoch pre chodcov a križovatkách.
Lehota výstavby: do 5 mesiacov od odovzdania staveniska
Celkové náklady stavby: 8 272 850,70 EUR (zmluvná cena vrátane rezervy na st. práce)
Zhotoviteľ: skupina Metrostav a.s. - Hans Wendel spol. s r.o.& Co., k.s.
Predpokladaný termín realizácie prác: 07/2014 – 11/2014
Odovzdanie staveniska: 1.7.2014
Intenzita spolufinancovania: 85% z prostriedkov Kohézneho fondu EÚ, 10% zo štátneho rozpočtu, 5% vlastné zdroje žiadateľa (cez Operačný program Doprava 2007 – 2013)
Modernizácia električkových tratí - Vajnorská radiála, Ružinovská radiála, Karloveská radiála – Projektová dokumentácia
V súvislosti s prebiehajúcou modernizáciou vozidlového parku DPB, a.s., pripravuje Hlavné mesto SR Bratislava, vlastník infraštruktúry – koľajových tratí, modernizáciu jestvujúcich električkových tratí spolufinancovaných cez Operačný program Doprava 2007 – 2013.
Modernizácia električkových tratí v hlavnom meste SR Bratislava - PD
Stratégia prioritnej osi č.4 Infraštruktúra integrovaných dopravných systémov je zameraná najmä na integráciu verejnej železničnej osobnej dopravy, jej podporu a preferenciu v rámci integrovaných dopravných systémov v dvoch najväčších mestách SR – Bratislavy a Košíc, jej vzájomnú koordináciu s regionálnou a nadregionálnou (v prípade Bratislavy aj s cezhraničnou) železničnou osobnou dopravou. Realizáciou prioritnej osi s nadväznosťou na prioritnú os 6 sa vytvoria podmienky pre zvýšenie podielu ekologickej verejnej železničnej osobnej dopravy ako aj mestskej hromadnej dopravy.
V rámci týchto integrovaných systémov bude železničná infraštruktúra základom dopravnej sústavy, na ktorú budú nadväzovať ostatné druhy dopravy (napr. mestská doprava), a to vrátane individuálnej automobilovej dopravy (parkoviská P&R). Podporované bude budovanie systémov kombinujúcich električkovú a železničnú dopravu s cieľom priviesť železničnú dopravu bližšie k zdrojom a cieľom ciest. Tým sa vytvorí predpoklad aj pre zapojenie verejnej prímestskej autobusovej dopravy do integrovaných dopravných systémov, kde autobusové linky doplnia nosnú sieť železničnej dopravy a budú plniť funkciu plošnej obsluhy územia s väzbou na nosnú sieť.
Predmetom projektu Modernizácia električkových tratí v hlavnom meste SR Bratislava – PD je vypracovanie dokumentácie stavby, ktorá spočíva v zabezpečení jednotlivých stupňov dokumentácie, na základe ktorých bude pre stavbu dodaná projektová dokumentácia, zabezpečené územné rozhodnutie, budú vyriešené majetkovo-právne vzťahy, zabezpečené stavebné povolenia, prerokovaná a overená dokumentácia v stavebnom konaní bude podklad pre výber zhotovitelia stavby a na základe dokumentácie pre realizáciu stavby bude stavba realizovaná.
Cieľom jednotlivých stavieb modernizácií električkových tratí je vytvorenie podmienok pre vznik modernej a fungujúcej koľajovej osobnej dopravy. Základným východiskom pre vypracovanie projektov sú „záväzné pokyny“ pre investorskú prípravu jednotlivých stavieb – tzv. zadania.
Navrhované stavby predstavujú len časť riešenia problémov mestskej hromadnej dopravy v Bratislave. V cieľovom stave zabezpečí požadovanú kapacitu, spoľahlivosť a kultúru cestovania a vytvorí podmienky pre splnenie strategickej úlohy – udržať väčšinový podiel MHD na preprave osôb na území mesta. Slovenská republika, ako člen Európskej únie, je v oblasti rozvoja mestskej hromadnej dopravy viazaná medzinárodnými dohodami, súvisiacimi so zásadami politiky rozvoja európskeho priestoru. Medzi takéto dohody patrí napríklad požiadavka „zabezpečenia dopravných sietí priaznivých voči životnému prostrediu“. Navrhované stavby sú s takouto koncepciou v súlade.
Umiestnenie projektu: Samosprávny kraj / katastre obcí
Kraj: Bratislavský
Okres: Bratislava
Katastrálne územia: Bratislava – Dúbravka, Karlova Ves, Staré Mesto, Ružinov, Nové Mesto.
Projekt Modernizácia električkových tratí v hlavnom meste SR Bratislava – PD bude pozostávať z nasledujúcich častí:
- Modernizácia električkovej trate Dúbravsko - Karloveská radiála
- Modernizácia električkovej trate Ružinovská radiála
- Modernizácia električkovej trate Vajnorská radiála.
Projektová príprava bude členená v nasledovných stupňoch prípravy pre každú radiálu:
A) Plnenie: cca 14 mesiacov od podpisu ZoD
- Dokumentácia meračských prác (geodetické zameranie dotknutého územia a IS) vrátane administratívnej a inžinierskej činnosti
- Dokumentácia inžiniersko- geologického a hydrologického prieskumu, penetračné skúšky, vrátane administratívnej a inžinierskej činnosti
- Vypracovanie návrhu dokumentácie pre územné rozhodnutie (DÚR)
- Prerokovanie a dokončenie DÚR vrátane administratívnej a inžinierskej činnosti
- Vypracovanie dokumentácie pre majetkoprávne vysporiadanie vrátane MP vysporiadania nehnuteľných vecí súvisiacich s investičnou akciou, majetko -právne šetrenie
- Vypracovanie dokumentácie pre stavebné povolenie (DSP) s osobitnou časťou splnenia podmienok z UR
- Prerokovanie DSP s orgánmi štátnej a verejnej správy, vlastníkmi a správcami dotknutých nehnuteľnosti a inžinierskych sietí a jeho dokončenie podľa výsledkov z prerokovania vrátane zabezpečenia vydania právoplatných SP a príslušná administratívna a inžinierska činnosť
- Štúdiu realizovateľnosti (FS)
- Finančnú analýzu nákladov a výnosov (CBA)
- Vypracovanie dokumentácie stavebného zámeru v zmysle zákona č. 254/1998 Z.z. o verejných prácach k štátnej expertíze
- Vypracovanie vibroakustickej štúdie
- Vypracovanie dokumentácie k environmentálnemu posudzovaniu vplyvov na životné prostredie v zmysle príloha č.9 zákona č.24/2006 Z.z. vrátane odsúhlasenia a rozhodnutia zo zisťovacieho konania, vrátane príslušného rozsahu administratívnych a inžinierskych činností
Dokumentácia realizácie stavby, Dokumentácia skutočného vyhotovenia, autorský dozor, Vypracovanie záverečného technicko - ekonomického posúdenia stavby v zmysle zákona č.254/1998 Z.z. o verejných prácach je predmetom Zmlúv o dielo, ktorých plnenie začne v októbri 2014.
Lehota výstavby: do 14 mesiacov od podpisu ZoD
Celkové náklady na služby v zmysle ZoD časť "A" sú: 805 718,40 EUR s DPH
Zhotoviteľ:
Modernizácia električkovej trate Dúbravsko - Karloveská radiála - REMING Consult, a.s.
Modernizácia električkovej trate Ružinovská radiála - Dopravoprojekt, a.s.
Modernizácia električkovej trate Vajnorská radiála - Dopravoprojekt, a.s.
Intenzita spolufinancovania: 85% z prostriedkov ERDF, 10% z vlastného rozpočtu, 5% vlastné zdroje žiadateľa. Neoprávnené výdavky hradí žiadateľ z vlastného rozpočtu.
Predmetom projektu Električková trať Radlinského - Štefanovičova 1. etapa bola modernizácia električkovej trate v úseku od triangla na Radlinského ulici po križovatku s ulicou Kýčerského v Bratislave, realizovaná v období 6/2015 - 8/2015.
Modernizácia predstavovala rekonštrukciu existujúceho električkového spodku a zvršku vrátane dvoch výhybiek a jednej koľajovej križovatky v dĺžke 1 601,1 m so zabudovaním nových progresívnych technických riešení, zabudovanie prvkov zabezpečujúcich útlm hluku a vibrácií, umožnenie budúcej prestavby rozchodu z 1 000 mm na 1 430 mm. Nová koľaj bola zrealizovaná na železobetónovej doske (pevná jazdná dráha) v dĺžke 1 533,28 m a povrchová úprava električkového zvršku bola upravená betónovou dlažbou a v úsekoch križovatiek cementobetónový cestný kryt CB 2 vystužený polypropylénovými vláknami. V dĺžke zastávok bolo navrhnuté atypické riešenie nástupištnej hrany (vzdialenosť 1 350 mm a výška 200 mm) s vložením kompozitného prvku, ktorý rieši vzdialenosti medzi vozidlovými skriňami a nástupištnými hranami. V rámci modernizácie električkovej trate boli zrealizované práce na cestnej svetelnej signalizácií, zastávkach v počte 2 (stavebná a technologická časť), odvodnenie trate, ovládanie a ohrev výhybiek, trolejové vedenie električiek a trolejové vedenie trolejbusov, spevnené plochy a dopravné značenie.
- Celkové náklady stavby: náklady na stavebné práce, stavebný dozor - spolufinancované z EÚ zdrojov z Operačného programu OP Doprava: 4 000 124 € + súvisiace náklady hradené z vlastných prostriedkov mesta v sume cca 50 874 €
- Zhotoviteľ: Združenie „ET R-S 2014“, Vedúci člen združenia: TSS GRADE, a.s.
- Poskytovateľ činnosti stavebného dozoru: SGS Czech Republic, s.r.o.
- Termín realizácie prác: 06/2015 – 8/2015
- Odovzdanie do skúšobnej prevádzky: 1.9.2015
- Zmluva o poskytnutí nenávratného finančného príspevku z OP Doprava: 4 438 705,20 € ( zmluvná cena stavebných prác, externého stavebného dozoru vrátane rezervy na stav. práce) využité v maximálnej miere na základe skutočne vynaložených výdavkov - 4 000 123,60 €
- Intenzita spolufinancovania cez OP Doprava 2007 – 2013: 85% z prostriedkov Kohézneho fondu EÚ, 10% zo štátneho rozpočtu, 5% vlastné zdroje žiadateľa
UGD Zmluva o poskytnutí NFP
MET Mapa lokalizácie projektu
ET Zmluva o poskytnutí NFP na projekt Električková trať
ET C1-Celková situácia
ET C2-Celková situácia
Operačný program Bratislavský kraj
Prioritou operačného programu je všestranný rozvoj územia v záujme zvýšenia kvality života obyvateľov Bratislavského kraja v súlade s princípmi trvalo udržateľného rozvoja.
Bratislava je administratívnym centrom Slovenska. Verejné služby poskytované štátnymi a ostatnými verejnými inštitúciami v regióne sú málo efektívne a pre občana málo kvalitné alebo neprístupné. V porovnaní so svetovými trendmi zvyšovania kvality verejných služieb cestou informatizácie a vývojom v okolitých krajinách je úroveň informatizácie Bratislavského kraja nízka.
Prostredníctvom zamerania svojich prioritných osí je operačný program previazaný s aktivitami v rámci Regionálneho operačného programu, OP Životné prostredie, OP Vzdelávanie, OP Zamestnanosť a sociálna inklúzia, OP Výskum a vývoj, OP Konkurencieschopnosť a hospodársky rast a OP Doprava. Operačný program prispieva vo veľkej miere k napĺňaniu priorít Národného programu reforiem, predovšetkým v oblasti inovácií a informačnej spoločnosti.
Riadiacim orgánom OP Bratislavský kraj je Ministerstvo pôdohospodárstva rozvoja vidieka SR.
Finančný príspevok ES na tento operačný program je 87 000 000 EUR.
Operačný program Bratislavský kraj bol schválený EK dňa 03.12.2007.
Dobudovanie tarifného zabezpečenia na území hlavného mesta SR Bratislavy - II. etapa
Dátum začatia realizácie projektu: jún 2012
Dátum ukončenia realizácie projektu: november 2012
Predmetom projektu je obstaranie a umiestnenie samoobslužných predajných automatov na vybrané miesta do obchodných reťazcov a do príletovej haly Letiska M.R. Štefánika.
Funkcie automatov:
- predaj cestovných lístkov na jednu cestu,
- predaj predplatných cestovných lístkov a ich zápis do pamäte karty,
- dobitie elektronickej peňaženky,
- predaj predplatných cestovných lístkov a dobitie elektronickej peňaženky zakúpených prostredníctvom internetového predaja,
- informačný terminál
Hlavným cieľom projektu Elektronizácia služieb bratislavskej samosprávy je uľahčiť a zefektívniť styk občana a podnikateľskej sféry s verejnou správou sprístupnením elektronických služieb. Kľúčovým indikátorom úspešnosti projektu je sprístupnenie a zabezpečenie 85 elektronických služieb bratislavskej samosprávy. Služby budú za pomoci vytvoreného Integrovaného informačného systému mesta Bratislavy (IIS BA) a prostredníctvom centrálnych komponentov ústredného portálu verejnej správy sprístupnené občanom a podnikateľom mesta.
Implementáciou projektu sa vytvorilo jednotné centrálne riešenie pre úrady bratislavskej samosprávy. Vytvorenie IIS BA prinesie celkové zvýšenie komfortu pri komunikácii medzi mestskou samosprávou a užívateľmi služieb a efektívnu integráciu s ďalšími riešeniami eGovernmentu. Realizácia projektu neovplyvní len procesy poskytovania služieb a IKT infraštruktúru mesta a mestských častí, ale prinesie zlepšenie procesov na strane poskytovania týchto služieb, čo v konečnom dôsledku prinesie zvýšenie konkurencieschopnosti samosprávy ako celku. IIS BA zároveň vytvorí podmienky pre zavádzanie ďalších elektronických služieb, ktoré nie sú súčasťou projektu.
Prostredníctvom verejného obstarávania si hlavné mesto zabezpečilo dodávateľa centrálnej časti IIS BA, spoločnosť Lomtec.com a.s. a dodávateľ pre integráciu spoločnosť Intelsoft. Zmluva s dodávateľom Lomtec bola podpísaná 10.10.2014 a na základe tejto zmluvy začala realizácia hlavných aktivít projektu. Realizácia projektu prebiehala od októbra 2014 až do decembra 2015.
Cieľom projektu je dobudovanie trolejbusovej trate v oblasti Patrónky a prepojenie s jestvujúcim dopravným a technickým zázemím.
Projekt Trolejbusová trať Patrónka - Vojenská nemocnica je implementovaný cez Operačný program Bratislavský kraj z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.
Z technického hľadiska ide o dobudovanie dvojstopého trolejového vedenia na Lamačskej ceste v úseku križovatka Patrónka – Cesta na Červený most v dĺžke 550 m, vrátane trakčných stožiarov, dobudovanie dvojstopého trolejového vedenia na ulici Cesta na Červený most, vrátane obratiska pred Vojenskou nemocnicou v dĺžke 170 m a vrátane trakčných stožiarov, dobudovanie dvojstopého vedenia v úseku Mlynská dolina – križovatka Patrónka - Limbová ulica v dĺžke 270 m, vrátane trakčných stožiarov, dobudovanie jednostopých prepojujúcich vedení v križovatke Patrónka, Limbová – Suchomlynská a dobudovanie odstavnej stopy na Ceste na Červený most, celkom v dĺžke 1060 m.
Realizáciou trolejbusovej trate došlo následne k zmene a k zefektívneniu organizácie dopravy presunom výkonov z autobusovej dopravy na trolejbusovú dopravu so súvisiacim následným znížením emisií. Zároveň realizáciou projektu dôjde aj k zníženiu prevádzkových nákladov podstatným skrátením výjazdových a dojazdových trás trolejbusových liniek z iných oblastí mesta (znižovanie neproduktívnych výkonov) cca o 85 000 km ročne, čo predstavuje úsporu priamych prevádzkových nákladov ročne o 46 500,00 EUR. Realizáciou projektu bola vybudovaná trať, ktorá je predpokladom pre predĺženie trolejového vedenia k OC TESCO Lamač – prepojiteľnosť s Bratislavskou integrovanou dopravou v smeroch na Záhorie, centrum mesta, Kramáre a Hlavnú železničnú stanicu.
Z technického hľadiska ide o obnovu – rekonštrukciu a modernizáciu trolejového vedenia na uliciach Gaštanovej, Valašskej, Hýrošovej ulici a tiež na ulici Západný rad. Účelom je vylepšenie prejazdu trolejbusov výmenou existujúceho značne fyzicky opotrebovaného podvesného systému trolejového vedenia za ťahový, s tým spojená výmena armatúr, z čoho vyplýva aj modernizácia,nakoľko v dnešnej dobe sa používané komponenty nevyrábajú. Doposiaľ sú na projektovanom úseku ešte výhybky ovládané zvýšeným odberom elektrického prúdu z trakcie, nové elektrické výhybky budú ovládané priamo z vozodla vodičom (prípadne je možné výhybky zapojiť do systému automatického stavania cesty).
Dopravný podnik Bratislava vďaka nízkopodlažným vozidlám umožňuje cestujúcim komfortnejšie cestovanie, ktoré sa dotýka najmä osôb cestujúcich s detskými kočíkmi či invalidnými vozíkmi. Pri preprave však musia dotknuté osoby dodržiavať niekoľko pravidiel, často sa však stáva, že ich cestujúci nerešpektujú a preto dochádza ku konfliktným, niekedy až nebezpečným situáciám. Do vozidla môžu nastúpiť a vystúpiť len s vedomím vodiča a umiestniť detský kočík alebo invalidný vozík na miesto určené na jeho prepravu označené piktogramom. Podľa prepravných podmienok uvedených v Prepravnom poriadku MHD ak cestujúci potrebuje na nástup do vozidla alebo výstup z vozidla dlhší čas, je povinný na to upozorniť vodiča aj určeným znamením signalizačného zariadenia.
Medzi podnetmi cestujúcej verejnosti sa objavuje aj negatívna reakcia, že do druhého vozňa električkovej súpravy nie je možné nastúpiť s kočíkom alebo invalidným vozíkom. Preprava detského kočíka a invalidného vozíka v druhom vozidle súpravy je zakázaná z bezpečnostného hľadiska, nakoľko vodič by nemal kontrolu nad cestujúcimi s kočíkom či invalidným vozíkom a nemohol by dostatočne dohliadať na bezpečné nastupovanie a vystupovanie a samotnú prepravu.
Vo vozidle sa smie súčasne prepravovať len jeden detský kočík alebo invalidný vozík. Vodič môže výnimočne povoliť prepravu aj viacerých, pokiaľ ich je možné umiestniť na mieste určenom na prepravu.
Ide o trolejbusovú trať „Vozovňa Hroboňova cez Hroboňovu ulicu na Brniansku a Pražskú ulicu po pripojenie komunikácie z Kramárov na Pražskú ul. Opačným smerom je nová trolejbusová trať napojená na trolejové vedenie na Pražskej ulici a pokračuje Pražskou, Brnianskou, ulicou Prokopa Veľkého na Hroboňovu ulicu a do Vozovne Hroboňová.
Na území Bratislavy je zaznamenávaný neustály rast individuálnej automobilovej dopravy za súčasného znižovania podielu mestskej hromadnej dopravy. Tento trend je poznamenaný všetkými známymi negatívnymi sprievodnými znakmi ovplyvňujúcimi životné prostredie, plynulosť a bezpečnosť dopravy, ale aj funkčnosť dopravného systému mesta ako celku a samozrejme z toho vyplýva aj následná nespokojnosť obyvateľov a návštevníkov Bratislavy s dopravnou situáciou.
Predovšetkým životné prostredie sa stáva v súčasnosti jednou z najčastejšie riešených tém a to aj v oblasti dopravy.
Z tohto dôvodu sledujeme v súčasnej dobe v mnohých európskych a amerických mestách prebieha obnova a rozvoj elektrickej trakcie. Uvedený rozvoj je spájaný so strategickými výhľadmi do budúcnosti pre udržateľný rozvoj miest a zachovanie kvality života.
Jedným z prvkov, ktoré zabezpečujú rozvoj miest je kvalitná mestská hromadná doprava, ktorá je riešená modernými vozidlami a dopravnými systémami. Tieto by mali v súčasnej dobe minimalizovať negatívne vplyvy na životné prostredie ako sú predovšetkým škodlivé emisie obsiahnuté vo výfukových plynoch a hluk. Tieto podmienky spĺňajú aj trolejbusy, ktoré prežívajú v súčasnosti renesanciu spolu s ekologickými tlakmi na skvalitňovanie ovzdušia v mestských aglomeráciách a znižovaním spotreby uhľovodíkových palív.
V trolejbusovej doprave sa do popredia dostávajú vozidlá s tzv. duálnym pohonom, resp. s pomocným dieselagregátom, t. zn. že takéto vozidlá jazdia predovšetkým na elektrickú energiu a na krátke trasy využívajú pohon pomocou dieselagregátu. Práve takéto vozidlá otvorili v Bratislave nové možnosti trolejbusovej dopravy. A aby bolo možné v čo najväčšej miere využiť dynamiku trolejbusovej dopravy, je nutnou podmienkou ďalší rozvoj trolejbusových tratí s modernými prvkami umožňujúcimi zvyšovať rýchlosť prejazdu a tým zabezpečiť celkovú vyššiu rýchlosť, plynulosť a spoľahlivosť trolejbusovej dopravy.
Predmetom projektu je vybudovanie prestupnej integrovanej zastávky MHD na Radlinského ulici, pre električky a autobusy.
Projekt "Vybudovanie prestupnej integrovanej zastávky MHD na Radlinského ulici" je implementovaný cez Operačný program Bratislavský kraj a spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.
Pre projektom riešenú oblasť, nachádzajúcu sa v centrálnej časti Bratislavy, dopravnú obslužnosť predstavoval distribučný uzol zastávok mestskej hromadnej dopravy „Vazovova“. Dominantnú rolu v obsluhe zohráva koľajová doprava, električka, na ktorú nadväzujú autobusy.
Električkové zastávky boli pred vybudovaním integrovanej zastávky takpovediac roztrieštené. Na Radlinského ulici pri budove Štátnej pokladnice (v smere centrum => Rača), pred Daňovým úradom (smer Rača a Krížna ul. => centrum, ďalej obojsmerne na ulici Vazovova pre vzťah medzi centrom a Vajnorskou, resp. Ružinovskou radiálou a napokon na Floriánskom námestí pre linky z centra, resp. hlavnej železničnej stanice smerom von z mesta.
Dopravný uzol „Vazovova“ predstavoval pre autobusy jednak jednosmernú tranzitnú zastávku pre linky idúce zo západnej Bratislavy cez centrum smerom na Račianske a Trnavské mýto. Zároveň bola aj konečnou zastávkou jednej z nosných liniek Petržalky s oddeleným výstupišťom (v polohe priebežnej zastávky) a samostatným nástupišťom. Funkciou linky je zabezpečovať spojenia na električkovú dopravu, veď vlastne s týmto zámerom bola začiatkom minulého desaťročia vytváraná nová, zefektívňujúca koncepcia linkového vedenia autobusovej dopravy. Vzájomná nadväznosť električiek a autobusov, napriek viacerým snahám, nebola spoľahlivo vyriešená. Cestujúci pri prestupovaní museli absolvovať pešo trasu 150 až 250 metrov a pritom viackrát prechádzať cez frekventovanú križovatku. Prestupovanie za takýchto podmienok nemotivuje k užívaniu prostriedkov verejnej dopravy.
V prvej rovine zavádza progresívne vnímanie preferencie mestskej hromadnej dopravy - električkovej trakcie, výrazne zvyšuje jej atraktivitu pre užívateľov, zvyšuje bezpečnosť chodcov - cestujúcich a v neposlednom rade znižuje aj prevádzkové náklady verejnej hromadnej dopravy. Na zastávke Viedenského typu je chodník v celej dĺžke nástupišťa rozšírený, vysunutý do priestoru súčasnej vozovky až k telesu električkovej trate. To umožňuje nastupovanie a vystupovanie cestujúcich prakticky z úrovne chodníka. Úprava je pozitívom pre pohodlie cestujúcich a obzvlášť pre seniorov, menej mobilné a hendikepované osoby. Zároveň sa urýchľuje aj výmena cestujúcich s dôsledkom skrátenia doby pobytu vozidla hromadnej dopravy na zastávke a prispieva tiež k zvýšeniu obežnej rýchlosti.
V druhom rade integrácia zastávok MHD znamená jej spoločné užívanie električkami a autobusmi. V konkrétnom prípade zastávky je v smere k Račianskemu mýtu užívaná aj autobusmi idúcimi zo západných častí mesta, čím sa umožní prestupovanie na jednom a tom istom mieste na električky smerom do Rače či na Vajnorskú a Ružinovskú. V opačnom smere, do mesta, zastávku električiek využijú aj autobusy petržalskej linky. Týmto sa vytvoria podmienky pre pohodlné prestupovanie cestujúcich na rovnakej nástupnej hrane, a obzvlášť v dôležitom vzťahu z Rače do Petržalky, no aj z oboch východných radiál.
Bezpečnosť a pohodlie pre užívateľov MHD je predstavované na zlúčených zastávkach predovšetkým zánikom ich teraz nevyhnutného prebehovania medzi zastávkami. Zrušenie vstupovania chodcov do priestoru vozovky pojazďovanej automobilmi je v konečnom dôsledku prínosom aj pre zvýšenie plynulosti cestnej premávky. Bezkonfliktné a pohodlné prestupovanie v rámci uzla ,,Radlinského“ významne zvyšuje atraktivitu MHD.
Dobudovanie tarifného zabezpečenia - Mapy umiestnenia automatov v Bratislave
Dobudovanie tarifného zabezpečenia - informačná tabuľa
Dobudovanie tarifného zabezpečenia - Technické parametre
Dobudovanie tarifného zabezpečenia - informačný leták
Elektronizácia služieb BA samosprávy - Zmluva o partnerstve
Elektronizácia služieb BA samosprávy - Zmluva o partnerstve - Dodatok
Trolejbusová trať Patrónka - Vojenská Informačný list úspešne zrealizovaného projektu
Trolejbusová trať Pražská – Hroboňova
Trolejbusová trať konečná Gaštanová
Vybudovanie prestupnej integrovanej zastávky MHD na Radlinského ulici - Informačný list úspešne zrealizovaného projektu
Central Europe
Projekt CENTROPE CAPACITY má za úlohu vytvoriť vedúce iniciatívy pre spoluprácu v oblastiach vedomostného regiónu, ľudského kapitálu, územnej integrácie, turizmu a kultúry a ďalej rozvíjať celkový rámec spolupráce.
Región Centrope
Región CENTROPE je unikátnym nadnárodným hospodárskym priestorom rozkladajúcim sa na priesečníku hraníc Slovenska, Rakúska, Českej republiky a Maďarska. Centrope, ktorá je domovom 6,5 milióna ľudí, otvára nové možnosti na starom európskom mieste stretnutí a prechodov.
Od založenia v roku 2003 sa politickí lídri 16 regiónov a miest snažia posilňovať oblasť spolupráce v centrope a prehlbovať mimoriadny úspech, aký sa v európskej integrácii podarilo dosiahnuť.
Vďaka vyváženému rozvoju tejto polycentrickej oblasti bez hraníc sa mu darí udržiavať si príťažlivosť pre obyvateľstvo a neustále rásť.
Projekt
Do roku 2012 s podporou programu Central Europe (http://www.central2013.eu) má projekt CENTROPE CAPACITY za úlohu vytvoriť vedúce iniciatívy pre spoluprácu v oblastiach vedomostného regiónu, ľudského kapitálu, územnej integrácie, turizmu a kultúry a ďalej rozvíjať celkový rámec spolupráce.
Projekt bol schválený v roku 2009 a na základe partnerskej dohody podpísanej 14.10.2009 mesto Bratislava získalo finančnú podporu vo výške 202 536,7 Eur, pričom miera spolufinancovania z Európskeho fondu regionálneho rozvoja predstavuje 85% (t.j. 172 156,2 Eur).
Do projektu boli zapojení viacerí partneri: Hlavné mesto SR Bratislava, mesto Trnava, Bratislavský samosprávny kraj, Trnavský samosprávny kraj, spolková krajina Burgenland, spolková krajina Dolné Rakúsko, mesto Viedeň, Juhomoravský kraj, mesto Brno, mesto Györ, mesto Sopron, mesto Szombately a ako strategickí partneri vystupujú mestá Eisenstadt, St. Pölten, kraj Vas a Györ-Moson-Sopron a ako pozorovateľ kraj Vysočina.
Implementácia tohto projektu prebieha prostredníctvom Operačného programu Stredná Európa a je spolufinancovaný Európskym fondom regionálneho rozvoja.
Aktivity a výsledky projektu
- Monitoring regionálneho rozvoja.
- Nástroj spolupráce poskytujúci pravidelnú nadnárodnú analýzu ekonomiky a trhu práce vrátane politických odporúčaní pre dosiahnutie vysoko ekonomicky integrovaného hospodárskeho priestoru.
- Dialógy expertov
- Tematické fóra expertov zainteresovaných účastníkov, ktorých cieľom je formulovať, pripraviť a viesť strategické projekty v štyroch hlavných oblastiach spolupráce.
- Hodnotenie infraštruktúry
- Nástroj spolupráce poskytujúci periodickú analýzu stavu územného rozvoja a vyplývajúcich požiadaviek na infraštruktúru v Centrope.
- Marketing spoločného priestoru na podnikanie
- Aktivity zamerané na pritiahnutie pozornosti na Centrope ako priestoru na podnikanie – najrýchlejšie rastúci cezhraničný región v Európe.
- Summity Centrope
- Rada Centrope sa schádza na politickej úrovni každého pol roka a zameriava sa na podporu programu spolupráce. Konferencia Centrope je pridružené verejné fórum, na ktorom sa diskutuje o výzvach bezprostrednej budúcnosti
Projekt i.e. Smart je implementovaný cez Operačný program Stredná Európa spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja vo výške 85%. Na jeho realizácii spolupracuje 12 partnerov zo siedmich mestských území (Bratislava, Budapešť, Modena, Praha, Štutgart, Benátky a Viedeň). Základnou myšlienkou projektu je podporiť a stimulovať kreatívny potenciál začínajúcich bratislavských podnikateľov, prepojiť lokálnu startup komunitu s vysokými školami a celkovo prispieť k rozvoju malých a stredných podnikov v Bratislave a v partnerských mestách.
Sedem regiónov, ktoré projekt realizujú, spolupracujú v rámci tzv. SMART siete, aby zaviedli nový prístup k podnikaniu. Ide o transformatívny prístup k podnikaniu. Cieľovou skupinou sú mladí začínajúci podnikatelia vo veku 15 – 30 rokov , ktorí sú povzbudzovaní a podporovaní v rozvíjaní ich vlastných nápadov a premieňaní ich do podnikov novej generácie. Osobitý dôraz sa klade na podporenie synergických efektov medzi vybranými sektormi orientovanými na zelenú ekonomiku, IKT a kreatívny priemysel. Projekt i.e.SMART zmení prístup k podnikateľskému vzdelávaniu v Bratislave a v partnerských regiónoch.
Cieľmi projektu je posilniť konkurencieschopnosť ľudského kapitálu rozvojom nových podnikateľských zručností a zároveň zlepšiť inovačné prostredie v zapojených regiónoch. Na naplnenie týchto ambícií bude v rámci projektu vytvorená medzinárodná implementačná vzdelávacia sieť. Jej základ budú tvoriť regionálne centrá kompetencií tzv. SMART Points, teda priestor pre projektové aktivity ako sú mentoring, konzultácie a školenia.
SMART Point Bratislava bude slúžiť na praktickú implementáciu školiacich a konzultačných aktivít projektu i. e.SMART. Vďaka transformatívnemu prístupu k inováciám a podnikaniu vznikne priestor pre fúziu nápadov, schopností a štýlov myslenia troch rôznych rozvíjajúcich sa udržateľných hospodárskych sektorov – kreatívneho priemyslu, zelenej ekonomiky a informačno-komunikačných technológií. Inovatívne nápady, ktoré vzniknú z tohto spojenia by sa mali materializovať v podobe biznis plánov. SMART Point Bratislava má slúžiť ako katalyzátor zmien v regióne.
Viac informácií o projekte je možné nájsť na oficiálnych stránkach projektu: http://www.ie-smart.eu/ a na stánke SMART Pointu Bratislava: http://www.smart-point.sk/
Projekt Central Markets - Revitalizácia a podpora tradičných trhov v Strednej Európe (Revitalising and promoting traditional markets in Central Europe).
Projekt je implementovaný cez Operačný program Stredná Európa a spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.
Projekt CENTRAL MARKETS je iniciatívou ôsmych partnerských krajín Európskej únie prostredníctvom Európskeho fondu regionálneho rozvoja a programu Stredná Európa.
Trhy, trhoviská, tržnice sú významným sociálnym, ale aj ekonomickým faktorom pre lokálnu ekonomiku a miestnu komunitu. Nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí je badateľný ústup trhovísk ako miest ekonomického oživenia, zdroja zamestnanosti a sociálnych väzieb.
Projekt CENTRAL MARKETS si kladie za cieľ zvýšenie atraktivity trhov prostredníctvom rozvoja nových a inovatívnych stratégií na revitalizáciu trhov s cieľom posilniť a vyvážiť vzťahy medzi trhmi, mestami alebo regiónmi.Bratislava má dlhoročnú históriu a tradíciu trhovísk, ktoré sa tešili veľkej obľube. Je potrebné na týchto základoch stavať a ponúknuť trhy ako alternatívu voči nákupným centrám, s dôrazom na kvalitu produktov a kontrolu ich pôvodu. Prostredníctvom výmeny know how a prenosu príkladov dobrej praxe zo zahraničia a vytvorením vhodného modelu riadenia, a nastavenia stratégií, má hlavné mesto SR Bratislava zatraktívniť a zrevitalizovať trhy. V neposlednom rade je ambíciou mesta sieťovanie dôležitých aktérov a ponúknuť zatraktívnenie trhov nielen pre domácich obyvateľov, ale aj zahraničných návštevníkov.
Za účelom zabezpečenia udržateľnosti projektu a zároveň a v dôsledku potreby vnímať trhy, trhoviská ako komplexnú otázku vznikla Rada trhov, ktorá má štatút poradného orgánu primátora a bude aktívne vstupovať do procesu tvorbu koncepcií a stratégií s dôrazom na sieťovanie kľúčových aktérov.
Partneri projektu:
- Mesto Benátky (IT) – Hlavný partner
- Agentúra pre stredomorskú kuchyňu (IT)
- Ústecký región (CZ)
- Magistrát mesta Turín (IT)
- Mesto Krakov (PL)
- Vesprémska priemyslená a obchodná komora
- Mesto Bratislava (SK)
- Mariborská agentúra pre rozvoj (SLO)
Ciele projektu:
Zvýšenie atraktivity trhov v ôsmych mestách/regiónoch prostredníctvom rozvoja nových a inovatívnych stratégií na revitalizáciu trhov s cieľom posilniť a vyvážiť vzťahy medzi mestami/regiónmi a trhmi.
Projektové aktivity:
Výskumné aktivity na trhoch v Strednej Európe
- Štúdia relevantných politík a legislatívy na úrovni EÚ a národnej legislatívy
- Kvantitatívne mapovanie partnerských trhov a SWOT analýza trhov za účasti zainteresovaných strán
- Správa o stave trhov v Strednej Európe
Príprava a implementácia pilotných aktivít
- Vypracovanie akčných plánov
- Pilotné aktivity v 8 partnerských územiach
- Spoločné vyhodnotenie pilotných aktivít
Konsolidácia existujúcich a nových sietí
- Mobilizácia a konsolidácia sieťovania miest a regiónov strednej Európy
- Prenos a kapitalizácia výsledkov a zistení
Politické stratégie a prísľuby
- Spoločná nadnárodná stratégia pre revitalizáciu trhov v Strednej Európe
Financovanie:
Projekt je financovaný cez Operačný program Stredná Európa a spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja vo výške 85%.
Začiatok projektu: 07/2012
Koniec projektu: 12/2014
Projekt EPOUrban Poradenstvo pri obnove bytových domov.
Rýchle sociálne, demografické a ekonomické zmeny ako aj rozličné požiadavky zo strany meniacej sa legislatívy a problematických vlastníckych vzťahov vystavujú spoločenstvá vlastníkov bytov a súkromných vlastníkov bytových domov extrémnemu tlaku. Pri obnove bytového fondu sú spoločenstvá vlastníkov bytov a súkromní vlastníci postavení pred riešenie celého spektra problémov. Hlavným cieľom projektu EPOUrban preto navrhnúť efektívne metódy poradenstva formou zriadenia a vyškolenia poradenského tímu, ktorí bude pozostávať z rôznych odborníkov, v závislosti od priorít poradenstva v oblasti obnovy bytových domov.Z tohto dôvodu sme pripravili sériu školení a workshopov pre architektov, urbanistov ako aj ďalších odborníkov pri obnove bytových domov a ich okolia.
Témy workshopov boli stanovené na základe dotazníkového prieskumu zameraného na okruhy problémov pri obnove a správe bytových domov. Prvé zo školení bude zamerané na tému „Obnova budov s ohľadom na chránené živočíchy” (pozvánka a registračný formulár je pripojený)
Ďalej pripravujeme semináre na tému:
- „Projektovanie s ohľadom na bezpečnosť a ochranu pred kriminalitou na verejných priestranstvách a obytných budovách“ (predbežný termín január 2014)
- „Úloha samosprávy – postupy a procesy” (január/február 2014)
- Udržateľný manažment zrážových vôd - predstavenie praktických možností pre bytové domy“ (február 2014)
Následne v roku 2014 by malo pre vybraté bytové domy prebehnúť poradenstvo v identifikovaných problematických oblastiach. Partnerom podujatia je Spolok architektov Slovenska, mediálnymi partnermi sú časopisy Projekt a Fórum architektúry.
Viac informácií o projekte prostredníctvom web stránky: http://www.epourban.eu
Prostredníctvom jednotlivých projektových aktivít prinesie EDITS unikátny systém dopravných a cestovných informácií, ich vzájomného prepojenia vrátane multimodálnych riešení. Cieľom je dostupnosť efektívnych a hodnotných služieb pre cestujúceho pred ako aj počas jeho cesty.
Projekt je naplánovaný v niekoľkých úrovniach: od analýzy cez dizajn, nastavenie, demonštráciu, testovanie až po vyhodnotenie a návrh ďalších krokov.
Projektu EDITS sa mesto Bratislava zúčastňuje ako Project partner 7. Projekt je definovaný ako European Digital Traffic Infrastructure Network for Intelligent Transport Systems (Európska digitálna dopravno-infraštrukturálna sieť pre inteligentné dopravné systémy) a mesto Bratislava od neho očakáva riešenie prepojenia geografického informačného systému s dopravnými údajmi v štruktúrovanej a použiteľnej forme tak, aby bolo možné ich ďalej použiť ako základný nástroj pre nadväzné systémy dopravných informácií, ktoré plánuje mesto Bratislava rozšíriť o aktuálne informácie z on-line dopravných senzorov či plánovaných uzáverov komunikácií vo forme, ktorú máme možnosť poznať zo zahraničných inteligentných dopravných systémov (napríklad aj projekt AnachB.at spoločnosti AustriaTech, z ktorého technického riešenia projekt EDITS vychádza). V rámci projektu by mala byť vyriešená základná platforma celého systému tak, aby bolo možné na ňom ďalej pracovať a budovať širokospektrálny systém (databáza komunikácií, dopravné informácie, uzávery, zastávky a CP verejnej dopravy, multimodálne dopravné plánovanie...).
Bližšie informácie na oficiálnej stránke projektu: http://edits-project.eu/
i.e.SMART
SMART Point koncept
EPOurban - tlačová správa k ukončeniu projektu
EDITS - Tlačová správa z workshopu k projektu
EDITS - Zvyšovanie cezhraničnej mobility v Strednej Európe projekt EDITS podporovaný z Európskych zdrojov odštartoval vo Viedni
INTERREG IVC
Projekt DIFASS podporuje prístup podnikov k financiám prostredníctvom výmeny podporných opatrení pre inovatívne podniky využívaných v Európe. Projekt je podporený cez program INTERREG IVC a financovaný prostredníctvom Európskeho fondu regionálneho rozvoja.
Projekt DIFASS podporuje prístup podnikov k financiám prostredníctvom výmeny podporných opatrení pre inovatívne podniky využívaných v Európe. Zameriava sa na vytváranie a implementáciu nástrojov negrantovej finančnej podpory. Tento projekt je podporený cez program INTERREG IVC. Celkový cieľ programu je zlepšiť efektivitu regionálnych politík a nástrojov. INTERREG IVC poskytuje financovanie regionálnej spolupráce v rámci Európy. Je implementovaný v rámci cieľu teritoriálnej spolupráce Európskeho spoločenstva a financovaný prostredníctvom Európskeho fondu regionálneho rozvoja (EFRR).
V rámci projektu Hlavné mesto SR Bratislava prostredníctvom spoločnosti BIC Bratislava aktuálne organizuje Regionálne finančné fórum (RFF) pre začínajúcich podnikateľov s investormi, resp. poskytovateľmi finančných prostriedkov. Spoločnosti spĺňajúce prihlasovacie kritériá sa môžu BEZPLATNE zúčastniť na:
- úvodnom stretnutí zahŕňajúcom konzultáciu podnikateľského plánu v rozsahu 1,5 hodiny,
- dvojdňovom tréningu v oblasti prezentácie a komunikácie podnikateľského zámeru poskytovateľom finančných prostriedkov a v oblasti získavania finančných prostriedkov,
- Regionálnom finančnom fóre pre začínajúcich podnikateľov, ktoré sa bude konať dňa 17. 9. 2014, v rámci ktorého budú podnikateľské zámery prezentované poskytovateľom finančných prostriedkov.
Vyplnenie Záväznej prihlášky, účasť na úvodnom stretnutí a konzultáciách podnikateľského plánu a dvojdňovom tréningu je nevyhnutnou podmienkou pre účasť na Regionálnom finančnom fóre pre začínajúcich podnikateľov.
Bližšie informácie, ako sa zúčastniť na tejto aktivite projektu, môžete nájsť nižšie v dokumentoch Informácie pre podnikateľov a v Záväznej prihláške. Prihlášku je možné vyplniť aj prostredníctvom elektronického formulára, ktorý nájdete na: https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dFlpRG5uZGN5WnM2YzIyU0NVT0JCTnc6MA
Oficiálna stránka projektu DIFASS
DIFASS - Prístup k financiám pre začínajúcich podnikateľov
DIFASS - DIFASS podporuje kreativitu a crowdfunding
DIFASS - Informácia pre podnikateľov
DIFASS - Záväzná prihláška
DIFASS - A nakoniec sa projekt DIFASS predviedol vo Švédsku
Incompas
Nórsky finančný mechanizmus
Program cezhraničnej spolupráce Slovensko – Rakúsko
Cieľom projektu CIDEP bolo vytvorenie katalógu typov sídelných štruktúr pre rozvoj mesta použiteľného v priestore Viedeň/Bratislava. Všetky typy a príklady sídelných štruktúr boli popísané porovnateľným spôsobom pomocou indikátorov a hodnôt a ilustrované uchopiteľným a všeobecne zrozumiteľným spôsobom.
Program cezhraničnej spolupráce Slovenská republika - Rakúsko 2007-2013.
Projekt CIDEP - Typy sídelných štruktúr pre územný rast mesta bol spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja (EFRR).
Program cezhraničnej spolupráce Slovenská republika - Rakúsko 2007-2013
Európska územná spolupráca je jedným z cieľov Európskej komisie pre programovacie obdobie 2007–2013. Nástrojom na dosiahnutie tohto cieľa sú podporné programy na vybudovanie a prehĺbenie cezhraničnej spolupráce pozdĺž hraníc členských štátov Európskej únie.
Nadradeným strategickým cieľom Programu cezhraničnej spolupráce Slovenská republika - Rakúsko 2007 – 2013 www.sk-at.eu je vytvorenie vzorového regiónu pre Európu s dynamickou vedomostne orientovanou ekonomikou, atraktívnym sociálnym prostredím a intaktným životným prostredím.
V oblasti aktivít 2.2 “Trvalo udržateľný územný rozvoj a kvalitná regionálna správa” sú podporované rôzne opatrenia, ku ktorým prispieva aj projekt CIDEP.
- Podpora spoločnej cezhraničnej perspektívy priestorového plánovania: prostredníctvom spolupráce expertov z oddelení priestorového plánovania vo Viedni a Bratislave ako aj zástupcov z oblasti vedy a výskumu sa dospelo k spoločnému chápaniu úloh a možností riešení.
- Rozvoj udržateľných štruktúr: Otázka udržateľnosti skúmaných foriem štruktúr osídlenia bola a je aktuálnou témou. Nájdenie spoločnej odpovede na túto otázku bol jeden z dôležitých cieľov projektu.
- Politika priestorového rozvoja: prostredníctvom diskusie a dohody o spoločných hodnotách vo vzťahu k vhodným sídelným štruktúram pre rozvoj mesta ovplyvňujú poznatky skúsenosti projektu v rozhodovanie a správnu prax zúčastnených partnerov. Okrem toho sa podarilo aktivizovať vytvorené kontakty, ktoré sú cenné aj pri riešení širšie definovaných problémov.
Cieľ projektu
Cieľom projektu CIDEP bolo vytvorenie katalógu typov sídelných štruktúr pre rozvoj mesta. Prostredníctvom tohto katalógu sa ponúka široký prehľad o formách mestskej zástavby od hustej štruktúry samostatne stojacich rodinných domov až po štvrte výškovej zástavby s vysokou hustotou. Mali by byť zdokumentované všetky modelovo možné riešenia tak, aby bolo možné definovať škálu principiálnych riešení: čitateľ by mal byť postavený pred myšlienkový experiment - vybrať si jedno alebo viacero z riešení, správne si zvoliť adekvátnu formu sídelnej štruktúry pre jeho zámer rozšírenia mesta a ním definované požadované parametre. Preto boli pre katalóg vybrané skutočne realizované projekty v porovnateľných kultúrnych kontextoch. Mnohé zo zdokumentovaných komplexov boli postavené na základe súťaží alebo iných kvalifikačných postupov alebo boli v literatúre alebo miestnou praxou vysoko hodnotené. Vizionárske projekty, ktoré neurobili, snáď z objektívnych dôvodov, ešte krok k stavebnej realizácii, vedome neboli do katalógu zaradené.
Štruktúra projektu/Zúčastnení partneri
Projekt bol iniciovaný a vedený Magistrátom mesta Viedeň, Oddelením č. 18 a Magistrátom hlavného mesta SR Bratislavy, Oddelením koordinácie územných systémov a Oddelení tvorby finančných zdrojov. Obsahovým spracovaním boli poverení Architekturbüro Franz Kuzmich z Viedne, Institut für Städtebau, Landschaftsarchitektur und Entwerfen, Fachbereich Städtebau Technickej univerzity Viedeň a Slovenská technická univerzita v Bratislave.
Projektový tím pracoval v rámci moderovaných workshopov a študijnej cesty s odborníkmi tvoriacimi poradnú skupinu zloženú zo zástupcov praxe a rôznych parciálnych problémových oblastí.
K významu témy "formy sídelných štruktúr"
Rast mesta
Mnohé európske mestá, nehovoriac o mega-mestách v Ázii alebo Afrike, očakávajú fázu rastu obyvateľstva. Aj Viedeň a Bratislava s ich okolím patria k týmto mestám. Rast počtu obyvateľov bolo možné pozorovať už v posledných rokoch a udrží sa pravdepodobne aj pre nasledujúce desaťročie. K tomu je treba vziať do úvahy ešte dva ďalšie fenomény: dynamicky rastúci podiel starších ľudí a imigrantov v spoločnosti.
Následkom rastu počtu obyvateľstva a kvality jeho života je rastúca potreba potrebných plôch v objektoch, či už s obytnou, vzdelávacou, rekreačnou, administratívnou či inými funkciami. Preto je úlohou doby zaoberať sa systematicky otázkou, ako by mali vyzerať tisíce pravdepodobne potrebných bytových jednotiek a iných štruktúr tvoriacich rozvojové územia vo vnútri a na okrajoch našich miest, aké požiadavky musia spĺňať a za akých podmienok si ich budú môcť obyvatelia, ale aj spoločnosť dovoliť.
Energie, efektívnosť a udržateľnosť
Okrem skutočnosti, že nárast počtu ľudí bude vyžadovať mnohé nové plochy, vystupuje do popredia problém nevyhnutných obmedzení. Dnešné riešenia musia byť „smart“, teda múdre - také, ktoré dokážu z mála dosiahnuť čo najviac. Čas, v ktorom mal človek pod dojmom dostupnosti lacnej energie a surovín zdanlivo neobmedzené možnosti extenzívneho rozvoja je preč. Formy sídelných štruktúr majú bezprostredný vplyv na mobilitu obyvateľstva, nároky na záber pôdy, prislúchajúce vzdialenosti, možnosti identifikácie sa starších ľudí s prostredím, zvládnutie následkov klimatických zmien a spotrebu zdrojov. Nové budovy a mestské časti musia byť budované tak, aby v maximálnej možnej miere využili potenciál územia a zároveň poskytovali vysoký užívateľský štandard. Mnohí vychádzajú z toho, že práve mestá môžu byť výkonné, efektívne a udržateľné a tým poskytnúť riešenia aktuálnych ale aj očakávaných problémov.
Hustota, ktorá je prijateľná
Od začiatku projektu bolo zrejmé, že jedným z najdôležitejších aspektov foriem mestskej zástavby je hustota a mnohé z výhod poskytovaných mestskou zástavbou (pešia dostupnosť, efektívnosť mestskej dopravnej obsluhy, či zásobovania) sú viazané na dosiahnutie istých hustôt. Súčasne je zahusťovanie zástavby spojené s nevýhodami, ktoré v istej miere negujú výhody prinášané hustotou.
Teda pri hľadaní po vhodných formách mestskej zástavby ide o to, ako dosiahnuť súčasne vysokú hustotu a zároveň vysokú kvalitu životných podmienok. Čím lepšie sa formy štruktúr osídlenia vyrovnajú s protichodnosťou medzi vysokou hustotou a potrebou súkromia, tým lepšie sa nám podarí ponúknuť ľuďom atraktívne obytné prostredie, ktoré je pre ľudí dostupné a zároveň ekologicky obhájiteľné.
EKOprofit Bratislava – Zavádzanie Programu čistejšej produkcie v širšom okolí Bratislavy podľa vzoru „Ökobusinessplan Wien“ na podporu trvalo udržateľného rozvoja prihraničného regiónu Rakúsko-Slovensko.
EKOprofit nasleduje príklad iných úspešných programov čistejšej produkcie v rôznych európskych mestách, predovšetkým už vyše 15 rokov prebiehajúci úspešný program „ÖkoBusinessPlan Wien“ vo Viedni.
Projekt je zameraný najmä na malé a stredné podniky vo výrobnej oblasti a v oblasti služieb, ktoré majú záujem získať rozsiahly prehľad o svojich možnostiach šetrenia zdrojov a presadiť konkrétne opatrenia. Spoločnosti zapojené do projektu získali bezplatné, individuálne poradenstvo a podporu (starostlivosť) pri zlepšovaní ich vzťahu k životnému prostrediu, čo zároveň viedlo k zníženiu ich prevádzkových nákladov. Poradenstvo bolo vedené skúsenými odborníkmi na životné prostredie. Prebiehalo formou workshopov, po ktorých nasledovalo pre každú spoločnosť päť individuálnych konzultačných dní. Firmy sa v rámci projektu venovali nasledovným aktivitám:
- zisťovali, aký je status-quo spoločnosti z hľadiska životného prostredia (analýza vstupov a výstupov)
- spoznávali a hodnotili slabé stránky vo svojej prevádzke z hľadiska životného prostredia
- efektívne plánovali a presadzovali opatrenia na zlepšenie a hodnotili ich účinky
Projekt EKOprofit je financovaný prevažne z Európskeho fondu pre regionálny rozvoj (EFRR) v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Slovensko - Rakúsko 2007-2013 a čiastočne prostredníctvom národného spolufinancovania z Rakúska a Slovenska. Projekt EKOprofit sa začal realizovať 1. júla 2012 a skončil by 30. júnu 2014, teda po 24 mesiacoch. Udržateľnosť výsledkov projektu by mala byť zabezpečená aj po ukončení jeho trvania, projekt by mal ďalej fungovať ako samostatný program na podporu čistejšej produkcie.
Ciele projektu
- Podpora hospodárskeho rastu v regióne CENTROPE prostredníctvom implementácie modelu „ÖkoProfit“ v Bratislavskom / Trnavskom kraji
- Transfer know-how v oblasti riadenia zdrojov a administrácie programu, z Viedne do Bratislavy
- Budovanie povedomia („udržateľné podnikanie = ziskové podnikanie“), pre osoby s rozhodovacou právomocou v oblasti priemyslu, obchodu a verejnej správy
- Prehlbovanie existujúcich partnerstiev, ako aj vytváranie nových sietí kontaktov na riadiacej a prevádzkovej úrovni
- Rozvoj cezhraničného trhu poradenstva v oblasti životného prostredia a riadenia zdrojov (prostredníctvom školení miestnych ekologických poradcov)
- Podpora eko-inovácií v prostredí malého a stredného podnikania (ďalej „MSP“)
Cieľové skupiny
- MSP ako aj veľké podniky pôsobiace v oblasti priemyslu, obchodu a a služieb
- inštitúcie verejnej a štátnej správy s priamym a nepriamym vzťahom k úlohám v oblasti ochrany životného prostredia, trvalo udržateľného rozvoja a podpore podnikania
- experti v oblasti životného prostredia aktívni, tak etablovaní ako aj začínajúci (napr. absolventi príslušných odborov)
Partneri projektu
Vedúci Partner:
Denkstatt GmbH (ďalej „Denkstatt“) – medzinárodná poradenská spoločnosť so sídlom v Rakúsku, zameriavajúca sa na poradenstvo v oblasti trvalo udržateľného rozvoja a manažmentu životného prostredia.
Ďalší partneri:
Magistrát mesta Viedeň (MA22) (ďalej „mesto Viedeň“)
Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy (ďalej „mesto Bratislava“)
Národná agentúra pre rozvoj malého a stredného podnikania, od 1.3.2014 Slovak Business Agency (ďalej „SBA“)
Slovenská obchodná a priemyselná komora - Bratislavská regionálna komora (ďalej „SOPK-BA“)
Výsledky projektu
- v priebehu projektu bolo vyškolených 32 praktikantov (trainees), ktorí absolvovali bezplatné školenie v oblasti poradenstva v životnom prostredí, z nich bolo certifikovaných 23 ktorí asistovali konzultantom spoločnosti Denkstatt pri individuálnych konzultáciách
- v projekte EKOprofit Bratislava bolo zapojených celkovo 66 spoločností, z nich 54 začalo realizovať opatrenia a 32 ukončilo opatrenia
- na základe kalkulácií bola priemerná potenciálna výška úspor na jednu spoločnosť vyčíslená na sumu 7 791 EUR
- v sektore MSP bola najvyššia výška potenciálnych úspor jednej spoločnosti vyčíslená na približne 20 000 EUR
- celková hodnota úspor vyplývajúcich z poskytnutých služieb: 268 146 EUR
RECOM SK-AT je kooperačný projekt realizovaný medzi organizáciami regionálneho rozvoja s dlhoročnými skúsenosťami v oblasti cezhraničnej spolupráce.
Hlavné mesto v projekte pôsobí ako strategický partner a podporuje výstupy projektu. Projekt sa začal v januári 2008 a jeho implementácia sa končí v decembri 2014.
Hlavným cieľom projektu je zvýšenie akceptovania cezhraničných aktivít, podpora ochoty spolupráce a zintenzívnenie kooperácie medzi regiónmi na oboch stranách hranice. RECOM chce napomáhať úspešnej realizácii rôznorodých nápadov, iniciatív a projektov medzi regiónmi a s regiónmi. Okrem toho je RECOM platformou pre cezhraničnú výmenu skúseností a regionálny kooperačný manažment. Projekt zároveň podporuje výmenu vedomostí a skúseností v rámci cezhraničnej spolupráce a vytvára synergie medzi lokálnymi a regionálnym i iniciatívami, sieťami a projektmi. Spolupracuje v cezhraničných tematických sieťach v oblasti lokalita a hospodárstvo, inovačné technológie, turizmus a voľnočasové aktivity, mobilita a životné prostredie, trhu práce, vzdelávanie a kvalifikácia.
Medzi ďalšie aktivity projektu patrí:
- osobné poradenstvo v oboch jazykoch územia programu,
- obsahová podpora pri rozvíjaní cezhraničných projektových nápadov a konceptov prispôsobená lokálnym a regionálnym potrebám,
- sprostredkovanie kontaktov medzi vhodnými projektovými partnermi,
- organizácia a viacjazyčné moderovanie cezhraničných workshopov, seminárov, exkurzií a partnerských búrz
- sieťovanie projektov s podobnými ťažiskami k vytvoreniu synergií,
- stála výmena informácií o celoeurópskych trendoch so susednými prihraničnými regiónmi a regiónmi v Európe.
Na oficiálnej stránke projektu nájdete podrobnejšie informácie o aktivitách projektu.
BAUM alebo tiež BratislavA Umland Management alebo BratislavA Územný Manažment je projekt koordinácie územného rozvoja hlavného mesta SR a okolitých rakúskych obcí.
Región slovenského hlavného mesta Bratislava a jeho okolia je jedinečný nielen svojou polohou v srdci Európy, ale aj prítomnosťou hranice medzi Rakúskom a Slovenskom.
Hlavné mesto SR Bratislava, Regionálny manažment Dolné Rakúsko a Regionálny manažment Burgenland sa dohodli na realizácii spoločného projektu manažmentu rozvoja prihraničného územia medzi mestom Bratislava a okolitými rakúskymi obcami. Tento úmysel je realizovaný prostredníctvom spoločného projektu „Koordinácia územného rozvoja Bratislavy a susedných rakúskych obcí“ (BAUM),spracovávaného a financovaného v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Slovenská republika –Rakúsko 2007 – 2013. Projekt sa realizuje v rámci prioritnej osi 2 – Dostupnosť a trvalo udržateľný rozvoj,oblasť – Trvalo udržateľný rozvoj a kvalitná regionálna správa/kvalitný regionálny manažment. Trvanie projektu bolo pôvodne dohodnuté od 01.01.2011 do 31.12.2013. Následne bol projekt predĺžený do 31.12.2014.
Dynamika Bratislavy ovplyvňuje vývoj aj v okolitých, vidiecky štruktúrovaných obciach oboch štátov. Koordinovaný cezhraničný územný rozvoj tejto oblasti si preto vyžaduje popri intenzívnej harmonizácii miestnych potrieb aj vytváranie štruktúrovaných rámcových podmienok pre plánovanie. Projekt Bratislava územný manažment – BAUM – umožňuje a podporuje komunikáciu a harmonizáciu územno-plánovacích aktivít v regióne. Cieľom je vybudovanie fungujúceho a efektívneho manažmentu mesta a okolia medzi Bratislavou a jej okolitými obcami, krajskou samosprávou, krajinskými vládami a obyvateľstvom.
Výstupom projektu je Urbanistická štúdia BAUM, ktorej účelom je navrhnutie koncepcie rozvoja špecifického hraničného územia mesta Bratislavy a susedných rakúskych obcí vo forme spracovania overovacieho územnoplánovacieho podkladu. Predmetom riešenia urbanistickej štúdie je na základe analýzy a vyhodnotenia platných územnoplánovacích dokumentov, doteraz spracovaných územnoplánovacích podkladov a ostatných podkladov, spracovať na základe zosúladených záujmov zainteresovaných subjektov na slovenskej a rakúskej strane koncepčný materiál, ktorý zohľadní atraktivitu a potenciál sídelnej štruktúry prihraničných mestských častí Bratislavy a rakúskych prihraničných obcí a navrhne obojstranne prijateľnú koncepciu adekvátneho rozvoja dotknutého územia s jasnými priestorovými, funkčnými a infraštrukturálnymi väzbami.
Čistopis Urbanistickej štúdie BAUM je dostupný na stránke projektu: http://www.projekt-baum.eu/cistopis-us-baum/d-1189/p1=1190
Program Juhovýchodná Európa
Aktivity projektu RAIL4SEE sú orientované na dlhodobú udržateľnosť z hľadiska politického, finančného a prevádzkového výsledku. Projekt zahŕňa základné rozhodovacie právomoci v železničnej a verejnej doprave v Juhovýchodnej Európe.
Hlavnými viditeľnými výsledkami sú politické a investičné zlepšenia, kontrolné činnosti zamerané na systémy integrovaného predaja cestovných lístkov a informačné systémy pre užívateľov dopravy, založenie regionálnej a nadnárodnej spolupráce a zlepšenie železničných služieb v Juhovýchodnej Európe.
Mestské železničné uzly: Súčasné rozhodujúce prvky prepojenia dopravy v Juhovýchodnej Európe
Mestá juhovýchodnej Európy sú prvým aj posledným prvkom medzinárodných dopravných reťazcov. Tieto reťazce sa skladajú z miestnych, regionálnych a medzinárodných dopravných systémov. Na jednej strane sa vysokorýchlostné spojenie medzi železničnými uzlami v strednej Európe modernizuje, najmä v rámci siete TEN-T a pozdĺž hlavných medzimestských tratí. Na druhej strane je však potrebné zlepšiť previazanosť spojov, posilniť ich a lepšie organizovať aj na linkách nadväznej železničnej a ostatnej verejnej dopravy. To vyvoláva potrebu integrácie miestnych / mestských dopravných sietí, regionálnych dopravných systémov a nadnárodných dopravných osí najmä TEN-T. V skutočnosti sú hlavné časti tejto integrácie tvorené mestskými železničnými uzlami.
Metodológia:
Aktivity RAIL4SEE sú založené na budovaní spoločného konceptu pre mestské železničné uzly na základe výmeny skúseností, dobrej praktickej analýzy, školení a seminárov.
Okrem toho budú použité hĺbkové analýzy a ďalšie aktivity pre plánovanie vyvážených dopravných systémov s cieľom identifikovať existujúce "úzke miesta" a naformulovať možnosti pre opatrenia v oblasti infraštruktúry resp. skvalitnenia služieb verejnej dopravy.
Tieto očakávané výsledky môžu pochádzať z niekoľkých kôl verejných a technických konzultácií, ktorých cieľom je budovanie konsenzusu medzi kľúčovou rozhodovacou právomocou a zainteresovanými stranami o budúcich investíciách a štátnej politike v železničnej / intermodálnej a verejnej doprave.
V priebehu ďalšej realizácie projektu RAIL4SEE môžu byť spoločne stanovené priority opatrení a definované príslušné cestovné mapy pre jednotlivé mestské železničné uzly.
Partnerstvo:
11 mestských železničných uzlov je zahrnutých do projektu RAIL4SEE a tvorí ich aspoň jeden projektový partner z každého železničného uzla. Zo Slovenska sú v projekte zapojení partneri: Ministerstvo Dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky; Železničná Spoločnosť Slovensko a Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava.
Oficiálna stránka projektu: http://rail4see.eu/
Júnové stretnutie projektu RAIL4SEE v Solúne
Task force meeting medzinárodného projektu RAIL4SEE bude zasadať v Bratislave
RAIL4SEE Riadiaci výbor a Riadiaca skupina zasadá v Ľubľane
Iné projekty
Ministerstvo kultúry SR poskytlo v roku 2011 dotáciu na spracovanie projektovej dokumentácie k obnove NKP Kaštieľ a Sýpka v rámci programu: Obnovme si svoj dom. Mestská časť Bratislava – Čunovo v spolupráci s Hlavným mestom SR Bratislava nadviazala na úsilie z roku 2010, kedy bolo vypracované z dotácie Ministerstva kultúry SR prípravná dokumentácia a štúdia využitia stavby. V roku 2011 sa z dotácie podarilo spracovať projektovú dokumentáciu pre územné rozhodnutie a návrh sadových úprav priľahlého parku.
Hlavným cieľom obnovy nevyužitej a chátrajúcej nehnuteľnej národnej kultúrnej pamiatky je transformácia na Európske kultúrne centrum v Hornom Podunajsku (EKC) umiestneného v Bratislave – Čunove, ktorého činnosť bude zameraná na medzinárodnú prezentáciu a cezhraničnú spoluprácu Slovenskej republiky, Maďarskej republiky a Rakúskej republiky.
Hlavným zámerom projektu je prostredníctvom cezhraničnej spolupráce prezentovať slovenskú, maďarskú, rakúsku, chorvátsku a nemeckú kultúru a kultúrne dedičstvo v celkovom kontexte kultúr krajín európskych spoločenstiev.