Programové obdobie 2014-2020
Interreg Central Europe
Hlavné mesto SR Bratislava sa zapojilo do európskeho projektového konceptu CERIecon (Sieť regionálnych inovačných ekosystémov v Strednej Európe).
Pilotnou aktivitou projektu CERIecon je vytvorenie Playparku v Bratislave, rovnako ako aj v ďalších partnerských regiónoch v Rakúsku, Taliansku, Českej republike, Poľsku, Chorvátsku a Nemecku, s ktorými bude bratislavský Playpark intenzívne spolupracovať. Dôležitým faktorom úspechu projektu CERIecon je sieťovanie medzinárodných partnerov, úzka komunikácia, prenos know-how, vzájomných skúseností a v neposlednom rade zohľadnenie regionálnych špecifík a potrieb.
Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava považuje podporu podnikania a inovácií za jednu zo svojich kľúčových oblastí podpory. V minulosti mesto podporilo vzdelávací program SMART point Bratislava, ktorý v roku 2017 bude k dispozícii mladým a začínajúcim podnikateľom nachádzajúcim sa na Obchodnej ulici a okolí.
Playpark vytvorí podmienky pre rozvoj podnikania s dôrazom na inovatívnosť a „design thinking“. V rámci Playparku bude k dispozícií koordinátor zodpovedný za efektívny priebeh školení a poradenstva aj profesionálni tréneri.
Do konca roka 2018 prispeje projekt ku zmene spôsobu, akým sú podnikatelia inšpirovaní, školení a podporovaní a to prostredníctvom vyváženého súboru stratégií, akčných plánov, pilotných akcií, školení a nástrojov, cez ktoré sa vytvorí nový typ komplexných regionálnych inovačných ekosystémov v siedmich stredoeurópskych regiónoch. S postupom zloženým z troch logických krokoch projektu (Vývoj – Realizácia – Vylepšenie) je cieľom, aby podnikatelia a malé a stredné podniky vyťažili z tejto iniciatívy čo najviac. Profitovať budú taktiež ich regióny, pretože odteraz budú inteligentné regionálne stratégie skutočne využité k rozvoju nových technológií a brilantné produkty a služby pre ekonomické a sociálne inovácie. Spoločný vývoj všetkých výstupov a nadnárodná sieť systému prepojenia regionálnych ekosystémov s cieľom zlepšiť medzinárodné zručnosti zdôrazňujú nadnárodný charakter projektu. V súčasnosti pravdepodobne nie je žiadna obdobná inovatívna podporná schéma v strednej Európe. To je tiež dôvod, prečo všetko, čo bude v projekte urobené, bude transferovateľné v prospech druhých.
Projekt zapadá do vízie a koncepcie mesta a vychádza z niekoľkých dokumentov, v súlade s ktorými boli vízia a koncepcia sformulované, najmä s ohľadom na PHSR. CERIecon prispeje k napĺňaniu veľkého počtu relevantných stratégií a politík na úrovni EÚ a národnej a regionálnej úrovni, napríklad:
- Program pre nové zručnosti a pracovné miesta, ktorý zdôrazňuje, že je dôležité vybaviť ľudí správnymi zručnosťami pre pracovné miesta dneška a zajtrajška.
- Stratégia Európa 2020, ktorá sa zameriava na budúci inteligentný a inkluzívny rast a konkurencieschopnosť.
- Stratégia OECD Inovácie, ktorá navrhuje inováciou riadený regionálny rast.
- Podnikateľský akčný plán, ktorý zdôrazňuje potrebu rozhodných krokov k rozvinutiu podnikateľského potenciálu Európy potrebných na odstránenie existujúcich prekážok a reformu podnikateľskej kultúry v Európe.
- Viedenská stratégia inteligentnej špecializácie, ktorá sa zameriava na vývoj vysoko kvalifikovaných začínajúcich podnikov v oblasti hospodárskej a sociálnej inovácie a potenciál inovačného trojuholníka Viedeň-Bratislava-Brno.
- Podľa inovačnej únie (iniciatíva EK), musí Európa vytvoriť pracovné príležitosti pre všetkých – najmä mladých – a zabezpečiť, aby malé a stredné podniky boli konkurencieschopné na globálnom trhu. Budúcnosť Európy je viazaná na jej schopnosť inovovať.
- Projekt tiež prispeje k makroregionálnym stratégiám, ako je napríklad EUSDR – Prioritná os 9 "Investície do ľudí a zručností". Stimulovaním zlepšovania zručností a podnikateľských schopností, CERIecon prispeje k napĺňaniu týchto stratégií a politík a pomôže znovu naštartovať podnikateľského ducha v strednej Európe.
Projekt zapadá do koncepcie a vízie mesta Bratislava, v súvislosti s PHSR a pracovným programom primátora„111 krokov“. Pomôže prefinancovať a rozvíjať aktivity, ktorým sa mesto venuje – analýza potrieb podnikateľov na regionálnej a národnej (aj nadnárodnej) úrovni, rozvíjať školiteľov MSP a rozvíjať samotné MSP na nadnárodnej úrovni.
Trvanie projektu: 36 mesiacov
Obdobie realizácie projektu: jún 2016 – december 2018
Indikatívny rozpočet projektu: 3 112 975,00 €
Rozpočet Mesto Bratislava: 172 780,00 €
- ERDF (85%): 146 863,00 €
- Kofinancovanie mesto (15%): 25 917,00 €
Interreg Europe
Hlavné mesto SR Bratislava sa zapojilo do projektu Urban Manufacturing, ktorý je realizovaný v rámci programu medziregionálnej spolupráce „Europe, let's cooperate! “ Interreg Europe.
V poslednom období sme boli svedkami vzniku mnohých tvorivých kolaboratívnych priestorov, akými sú coworkingy, Fab Laby, tvorivé dielne, kreatívne štvrte, vedecké parky a inkubátory. Tieto aktivity nemajú dostatočne vybudované prostredie (ekosystém), aby sa zhodnotil ich potenciál a zabezpečila ich udržateľnosť. Sú potrebné nové inovatívne prístupy, ako ich lepšie prepojiť a využiť pre ďalší hospodársky rozvoj. Tento fenomén sa pre potreby projektu nazval „ Mestské fabriky“.
Hlavným cieľom projektu je aby tieto priestory prosperovali. To sa dá dosiahnuť identifikovaním príkladov dobrej praxe , zlepšením súvisiacich nástrojov politík v partnerských mestách/regiónoch a monitorovaním efektu.
Projekt prispeje k výmene skúseností a prenosu príkladov dobrej praxe medzi partnermi za účelom zlepšenia politík v oblasti inovačnej infraštruktúry - tvorivých kolaboratívnych priestorov.
V projekte je 10 partnerov z ôsmych miest/regiónov EÚ.
Partnermi Bratislavy sú: City University Birmingham, Mestská rada Birmingham, Lisabon, Agentúra pre ekonomický rozvoj „Fomento San Sebastian, Zahreb, Vilnius, Agentúra na podporu podnikania (Kranj), región Lazio a Technické Múzeum Nikola Tesla (Záhreb)
Prínos pre mesto: Bratislava bude benefitovať z výmeny skúseností a znalostí všetkých partnerov.
Trvanie projektu: 10 semestrov / 60 mesiacov v 2 fázach
Obdobie realizácie projektu: január 2017 -december 2021
Predĺženie realizácie projektu: september 2021- december 2022
Indikatívny rozpočet projektu: 1 868 317,20 €
Indikatívny rozpočet projektu po predĺžení: 2 038 752,03 €
Rozpočet hlavné mesto SR Bratislava: 139 896,00 €
Rozpočet hlavné mesto SR Bratislava po predĺžení: 151 788,00 €
- ERDF (85%): 129 019,80 €
EÚ HORIZONT 2020
ARCH - Zvyšovanie odolnosti historických oblastí voči hrozbám klimatickej zmeny a iným prírodným hrozbám / Advancing Resilience of Historic Areas against Climate-related and other Hazards
Medzinárodný projekt podporený grantom EÚ HORIZONT 2020 – rámcového programu EÚ pre podporu výskumu a inovácií, zameraný na aplikovaný výskum, na štúdie ohrození historických centier miest a kultúrnych a historických pamiatok nepriaznivými prejavmi zmeny klímy akými sú prívalové dažde, suchá a zvyšujúce sa priemerné teploty s aplikáciou výsledkov pre potreby mestského rozvoja a územného plánovania. Do projektu sú zapojené pilotné mestá Bratislava, Camerino (Tal.), Valencia (Špan.) a Hamburg (Nem.). Cieľom projektu je analýza súčasného stavu a zhodnotenia zraniteľnosti historicky a kultúrne významných lokalít na území hlavného mesta (čiastočne aj z prírodného hľadiska) s cieľom navrhnúť vhodné postupy adaptácie a ich začlenenie do územného plánovania resp. do procesu posudzovania investičných činností alebo do procesu tvorby strategických dokumentov. Partnerom projektu je aj Mestský ústav ochrany pamiatok v Bratislave a Prírodovedecká fakulta UK.
- Celkový rozpočet projektového grantu: 5 999 963 €, pre Hlavné mesto SR Bratislava ako partnera projektu je alokovaná suma 196 125 € grantu 100%-nom financovaní z prostriedkov EÚ (grant pre MUOP: 169 063 €, PriF UK: 132 500 €).
- Realizácia projektu: 1.6. 2019 – 31.5. 2022 (36 mesiacov)
- Odborný garant projektu za hlavné mesto SR Bratislava:
Útvar hlavnej architektky, [email protected] - Projektový manažment: oddelenie stratégie a projektov, [email protected]
Projekt ATELIER – Inteligentné mestá riadené občanmi (AmsTErdam BiLbao cItizen drivEn smaRt cities) je zameraný na rozvoj oblastí s pozitívnou energetickou bilanciou (Positive Energy Districts - PED) s hlavnými ambíciami udržateľnosti a uhlíkovej neutrality, realizovaný v 8 európskych mestách: v dvoch pilotných majákových (Lighthouse) mestách projektu – v holandskom Amsterdame a španielskom Bilbau a 6 partnerských "Fellow" mestách – Bratislava, Budapešť, Kodaň, Krakov, Matosinhos (Portugalsko) a Riga. Projekt zahŕňajúci 30 partnerov z 11 európskych krajín predstaví inovatívne riešenia, ktoré integrujú budovy s inteligentnou mobilitou a technológiami a energiu viac vytvárajú než spotrebúvajú - projekt tak vytvorí energetický prebytok 1 340 MWh primárnej energie a ušetrí 1,7 kt CO2 a 23 t emisií NOx. Partnerské mestá (Bratislava, Budapešť, Kodaň, Krakov, Matosinhos a Riga) budú replikovať a prispôsobovať úspešne implementované riešenia a poslúžia ako testovacie lokality pre budúce inteligentné mestá.
Na dosiahnutie úspešnej implementácie opatrení na úsporu energie stavia projekt ATELIER občanov do centra všetkých svojich aktivít. Obyvatelia, miestne iniciatívy a energetické spoločenstvá budú zapojené do rozhodovacích procesov a aktivít a budú sa intenzívne zapájať do rozvoja technických riešení počas celého projektu. Občania budú zapojení do inovačných ateliérov s cieľom dosiahnuť maximálny vplyv pre rozvoj PED.
Celková výška príspevku EK na projekt: 19 607 835,58 EUR
Celkový rozpočet hlavného mesta SR Bratislavy v projekte: 384 687,50 EUR
Podiel financovania pre HM SR BA z prostriedkov EK: 100%
Oprávnené náklady: Personálne náklady osôb zapojených do projektu, cestovné náklady na účasť na projektových stretnutiach, ako aj ďalšie nepriame náklady spojené s realizáciou projektu.
Realizácia projektu: 1.11.2019 – 31.10.2024 (60 mesiacov)
Odborný garant za hlavné mesto SR Bratislavu: Oddelenie energetického manažmentu
Kontakt: [email protected]
Viac informácií o projekte: https://smartcity-atelier.eu/
Partneri projektu: mesto Amsterdam (Holandsko), mesto Bilbao (Španielsko), Tecnalia (Španielsko), TNO (Holandsko), Cartif (SP), De Waag Society (Holandsko), Amsterdam University of Applied Sciences (Holandsko), Paul Scherrer Institute (SW), Steinbeis-Europa-Zentrum (Nemecko), mesto Budapešť (Maďarsko), mesto Matosinhos (Pprtugalsko), mesto Riga (Lotyšsko), mesto Kodaň (Dánsko), mesto Bratislava (Slovensko), mesto Krakow (Poľsko), DEUSTOTECH (Španielsko), Cluster Bilbao (Španielsko), IBERDROLA (Španielsko), TELUR (Španielsko), EVE (Španielsko), SPECTRAL (Holandsko), Republica Development VOF (Holandsko), Developer Poppies Location (Holandsko), Amsterdam Institute for Metropolitan Solutions (Holandsko), Waternet (Holandsko), DNV-GL (Holandsko), Greenchoice (Holandsko), Civiesco (Taliansko), Zabala Innovation Consulting (SP), Fraunhofer ITWM (Nemecko). Koordinátorom projektového konzorcia je mesto Amsterdam.
Tento projekt získal financovanie z výskumného a inovačného programu Európskej únie Horizont 2020 na základe grantovej dohody č. 864374
Naliehavá klimatická situácia vyžaduje, aby lídri na všetkých úrovniach vládnutia konali prísnejšie a rýchlejšie. Tento projektový návrh je prvým, ktorý zjednocuje mestá v celej Európe, aby vypracovali realizovateľné, priestorovo diferencované plány prechodu na dekarbonizáciu vykurovania a chladenia budov v roku 2050, s cieľom postupného ukončenia využívania zemného plynu pri vykurovaní. Prechod tohto odvetvia na energeticky efektívne, obnoviteľné a bezuhlíkové riešenia je kľúčový pre splnenie cieľov EÚ v oblasti klímy a energetiky. Vzhľadom na dlhý životný cyklus príslušných sieťových infraštruktúr je nevyhnutné začať s plánovaním tohto prechodu už dnes. Ale ako? Čo najskôr? Ktoré systémy? Ako riadiť tento proces? Zvyšujúca sa zložitosť energetického systému spolu s technologickými neistotami si vyžaduje vysokú úroveň vedomostí a zručností, aby sa dalo rozumne konať. Mestá na to nie sú vybavené. Chýbajú im kapacity a zručnosti, ako aj zákonné možnosti konať. Decarb City Pipes 2050 predstavuje spôsob, ako môžu miestne orgány v tejto výzve uspieť. Bilbao, Bratislava, Dublin, Mníchov, Rotterdam, Viedeň a Winterthur, sedem miest od priekopníkov po začiatočníkov spája sily, aby sa od seba navzájom poučili a spoločne vypracovali inovatívne reakcie. Skúmajú cesty vhodné pre ich miestne výzvy a rozvíjajú zručnosti v používaní dát, plánovacích, technologických a ekonomických nástrojov a know-how v oblasti riadenia procesov a prechodov. V rámci participatívneho procesu so zúčastnenými stranami rozvíjajú hmatateľné plány prechodu a budujú dôveru a odhodlanie pri ich implementácii. Pri hĺbkových peer-to-peer výmenách zdieľajú mestá a verejnoprospešné inštitúcie svoje vedomosti, aby mohli ťažiť z iných perspektív, stupňov pokroku a plánovacích tradícií. Spoločne budú obhajovať potrebné zmeny rámcových podmienok. Projekt je obohatený významnou poradnou radou (advisory board) a jeho cieľom je posilniť viac ako 220 verejných činiteľov a zlepšiť viac ako 50 politík. V konečnom dôsledku sa snaží motivovať a podporiť vyše 80 ďalších miest, aby zahájili rovnaký proces postupu.
Celková výška príspevku EK na projekt: 1 894 032,50 EUR
Celkový rozpočet hlavného mesta SR Bratislavy v projekte: 33 250 EUR
Podiel financovania pre HM SR BA z prostriedkov EK: 100%
Oprávnené náklady: Personálne náklady osôb zapojených do projektu, cestovné náklady na účasť na workshopoch a seminároch ako aj ďalšie nepriame náklady spojené s realizáciou projektu.
Realizácia projektu: 1.7.2020 – 31.8.2023 (38 mesiacov)
Odborný garant za hlavné mesto SR Bratislavu: Oddelenie energetického manažmentu
Kontakt: [email protected]
Partneri projektu:
- Urban Innovation Vienna Gmbh
- Mesto Viedeň
- Mesto Rotterdam
- City Of Dublin Energy Management Agency Limited (CODEMA)
- Hlavne Mesto Slovenskej Republiky Bratislava
- Mesto Bilbao
- Mesto Mníchov
- Mesto Winterthur
- Energy Cities/Energie-Cites Association
- Universiteit Utrecht
- Hogskolan I Halmstad (Halmstad University)
Tento projekt získal financovanie z výskumného a inovačného programu Európskej únie Horizont 2020 na základe grantovej dohody č. 893509.
Cieľom projektu RESIN je poskytnúť štandardizované metodiky pre posúdenie zraniteľnosti miest voči zmene klímy, vyhodnotenie účinnosti adaptačných opatrení, tvorbu nástrojov podporujúcich rozhodovacie procesy a tvorbu stratégií pre adaptáciu mesta na zmenu klímy.
Projekt je 100%-ne financovaný grantom z programu EU Horizont 2020 – rámcového programu pre výskum a inováciu (2014 – 2020) v celkovom finančnom objeme 7 466 004,50 €, z toho projektový grant pre Hlavné mesto SR Bratislava je vo výške 210 988,75 €.
Trvanie projektu: 01.05.2015 – 31.12.2018
Projekt RESIN je interdisciplinárny projekt, ktorý si kladie za cieľ skúmať rezilienciu (odolnosť) európskych miest voči dôsledkom zmeny klímy. Projekt je založený na procesoch vzájomnej tvorby a výmeny skúseností medzi vedeckými pracovníkmi a predstaviteľmi miest, ktoré prispievajú k tvorbe praktických a ľahko využiteľných nástrojov pre podporu miest snažiacich o prispôsobenie sa (adaptáciu) zmene klímy.
Projekt prepája štyri „prípadové mestá“ (Bratislava, Bilbao, Manchester a Paríž), na ktorých sa overuje praktická použiteľnosť a opakovateľnosť vyvinutých metód a spolupracuje s európskymi normalizačnými organizáciami s cieľom vytvoriť systematické (normalizované) postupy, čo zvyšuje praktickú využiteľnosť výsledkov, navrhnutých postupov a metodík.
Projektu sa zúčastňuje 17 partnerov z 8 európskych krajín. Partneri projektu:
- NEDERLANDSE ORGANISATIE VOOR TOEGEPAST-NATUURWETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK TNO (Holandsko) - aplikovaný výskum, Koordinátor projektu
- ICLEI EUROPEAN SECRETARIAT GMBH (Local Governments for Sustainability), nezisková organizácia ( Nemecko)
- Fraunhofer Institute - FRAUNHOFER-GESELLSCHAFT ZUR FOERDERUNG DER ANGEWANDTEN FORSCHUNG E.V., výskumná organizácia - aplikovaný výskum (Nemecko)
- The University of Manchester - verejná výskumná organizácia (Spojené kráľovstvo Veľkej Británie a Írska)
- Tecnalia - FUNDACION TECNALIA RESEARCH & INNOVATION, súkromná výskumná organizácia - aplikovaný výskum (Španielsko)
- EIVP - École des Ingénieurs de la Ville de Paris - verejná akademická a výskumná organizácia (Francúzsko)
- Univerzita Komenského v Bratislave (SR)
- mestá: Paríž, Manchester, Bilbao a Bratislava
- konzultačné a výskumné spoločnosti v oblasti IT a štandardizácie: ARCADIS NEDERLAND BV. , NEN ( Holandsko), ITTI SP ZOO (Poľsko), STICHTING NEDERLANDS NORMALISATIE-INSTITUUT, súkromná nadácia (Holandsko), BC3 BASQUE CENTRE FOR CLIMATE CHANGE – KLIMA ALDAKETA IKERGAI, nezisková výskumná asociácia (Španielsko), SIEMENS AKTIENGESELLSCHAFT OESTERREICH, a.s. (Rakúsko), SIEMENS AKTIENGESELLSCHAFT, a.s. (Nemecko), UNIRESEARCH BV, podnikateľský subjekt (Holandsko)
Partneri projektu v spolupráci s mestami vyvíjajú metodický postup pre podporu analýzy hodnotenia dopadov a zraniteľnosti kritickej infraštruktúry a zastavaného územia (IVAVIA - Impact and Vulnerability Analysis of Vital Infrastructures and built-up Areas). Sprievodný softvér bude nápomocný pre demonštráciu ako môžu užívatelia tento nástroj využiť v rôznych fázach procesu adaptácie (podľa metodiky IVAVIA).
Hlavné mesto SR Bratislava využíva metodický postup IVAVIA pre plnenie cieľov Akčného plánu adaptácie HM SR Bratislavy na nepriaznivé dôsledky zmeny klímy, ktorých cieľom je zhodnotiť zraniteľnosť mesta voči prejavom zmeny klímy akými je najmä zvyšujúca sa priemerná teplota a vlny horúčav, intenzívne zrážky a obdobia sucha.
Webstránka projektu: http://www.resin-cities.eu/
Odborný garant projektu za hlavné mesto SR Bratislava: Útvar hlavnej architektky, [email protected]
Nástroj na prepájanie Európy - Connecting Europe Facility
Hlavné mesto SR Bratislava je partnerom nadnárodného projektu s názvom URBAN-E: e-mobilita, infraštruktúra a inovatívne intermodálne služby v Ľubľane, Záhrebe a Bratislave, ktorý je zameraný na podporu rozširovania infraštruktúry elektronabíjacích staníc v Európe. Projekt bol koncom júna 2017 schválený Európskou komisiou na podporu EÚ v rámci programu Nástroja na prepájanie Európy - Connecting Europe Facility (TEN-T) s dobou realizácie projektu 3/2017 - 6/2022.
CIELE PROJEKTU
Projekt URBAN-E je zameraný na:
- rozvoj nabíjacej infraštruktúry pre elektrické vozidlá v mestách zapojených partnerov projektu - Bratislava, Ľubľana a Záhreb,
- vyhodnotenie možností zavedenia inovatívnych modelov udržateľnej dopravy založených na elektrických vozidlách (najmä e-car sharing, e-taxi, e-shuttle)
- otestovanie inteligentných riešení v oblasti zelenej mestskej mobility a parkovania (senzory pre miesta rezervované pre nabíjanie elektromobilov, inteligentná rezervácia nabíjania, vyhodnotenie intermodálnych dopravných riešení).
V rámci projektu sa v mestách Bratislava, Ľubľana a Záhreb postaví celkom 167 nabíjacích staníc pre elektromobily z toho 144 ks na striedavý prúd AC (doba nabitia v priebehu niekoľkých hodín) a 23 ks rýchlonabíjacích staníc na jednosmerný prúd DC (doba nabitia cca. 20 minút). Pre mesto Bratislava je z toho naplánovaných 50 ks AC nabíjacích staníc na striedavý prúd (doba nabitia v priebehu niekoľkých hodín) a 5 ks DC staníc - rýchlonabíjacích staníc na jednosmerný prúd (doba nabitia cca. 20 minút), zabezpečí kompletne Západoslovenská energetika.
Nabíjacie stanice budú spĺňať všetky zodpovedajúce štandardy nabíjania (CCS, CHAdeMO, Typ 2) a budú plne interoperabilné v rámci slovenskej aj celoeurópskej siete nabíjacích staníc.
PARTNERI PROJEKTU
Vedúci partner – koordinátor projektového konzorcia:
- Petrol, Ľubľana, Slovinsko (energetická spoločnosť)
Partneri:
- Západoslovenská energetika, a.s., Slovensko (národný gestor projektu)
- GO4, s.r.o., Slovensko (prevádzkovateľ logistických, kuriérskych a cyklokuriérskych služieb)
- GoOpti, Slovinsko (prevádzkovateľ transportných služieb na báze elektrických vozidiel)
- Mesto Ľubľana, Slovinsko
- Petrol, Zagreb, Chorvátsko
- Hlavné mesto SR Bratislava, Slovensko
- Slovinské železnice, Slovinsko
- Mesto Záhreb, Chorvátsko
OBDOBIE REALIZÁCIE PROJEKTU: 3/2017 - 06/2022
PREDPOKLADANÉ PRÍNOSY POJEKTU
Projekt URBAN-E je príležitosťou pre aktívne zapojenie hlavného mesta Bratislavy do rozhodovacích procesov budovania siete nabíjacích staníc pre elektromobily na svojom území. Zároveň je to unikátna možnosť pre hlavné mesto ako sa aj podieľať na zhodnotení možností zavádzania nových obchodných modelov a riešení v oblasti udržateľnej mobility (najmä e-car sharing a e-taxi).
V rámci projektu sa vytvorí platforma kľúčových hráčov pre zavádzanie rôznych opatrení udržateľnej dopravy s dôrazom na elektromobilitu, ktorej úlohou bude aj facilitácia výstavby nabíjacej infraštruktúry na území mesta a zavádzania ďalších opatrení pre podporu udržateľnej dopravy.
Hlavné mesto ďalej získa aj nové poznatky z testovania inteligentného riadenia (navádzania) elektromobilov na voľné parkovacie miesta prostredníctvom inteligentných senzorov a z vyhodnotenia možností pre zavedenia inovatívnych intermodálnych dopravných riešení.
Zmenou rozpočtu projektu a predĺžením implementácie aktivít do júna 2022 získalo hlavné mesto dodatočný grant vo výške 59,5 tis. € (85% z oprávnených nákladov aktivity - zdroje CEF) na vývoj multimodalnej dopravnej aplikácie. Cieľom tejto aktivity je vytvoriť pre obyvateľov a návštevníkov hlavného mesta otvorenú platformu, ktorá na jednom mieste ponúkne mestskú hromadnú dopravu, zdieľanú mikromobilitu, zdieľanú elektromobilitu a udržateľné taxislužby. Aplikácia postupne ponúkne všetko od plánovania, rezervovania a jazdu na pár klikov. Zároveň bude zobrazovať dostupnosť a polohu nabíjacích staníc.
ZAPOJENIE A ÚLOHY HLAVNÉHO MESTA SR BRATISLAVY DO PROJEKTU/PROJEKTOVé AKTIVITY
- Vytvorenie platformy kľúčových hráčov pre zavádzanie udržateľnej dopravy s dôrazom na elektromobilitu (s účasťou zástupcov mestských častí), systémová facilitácia rozvoja elektromobility/nabíjacej infraštruktúry a strategická podpora pri zavádzaní nových inovatívnych nástrojov mestskej mobility (napr. pri vyhodnotení e-carsharing modelu)
- Participácia na vyhodnotení možností zavedenia elektrických taxíkov a carsharing systému na báze elektromobilov
- Participácia na plánovaní siete nabíjacích staníc pre elektromobily a poskytnutie vyhradených parkovacích miest pre elektromobily v bezprostrednej blízkosti nabíjacej stanice (v rámci územnej kompetencie hl. mesta)
- Participácia na vyhodnotení možností a na budovaní integrovaného systému rôznych druhov osobnej dopravy v meste (rozvoj intermodálnych riešení)
- Participácia na diseminácii - šírení a komunikácia výsledkov projektu resp. komunikácia o možnostiach udržateľnej dopravy v meste
Zapojenie hlavného mesta SR Bratislavy umožní odborným pracovníkom magistrátu prostredníctvom zapájania sa do realizácie jednotlivých projektových aktivít, účasťou na odborných workshopoch a pracovných stretnutiach získať nové informácie, know-how a odborné zručnosti nevyhnutné pre tvorbu strategických dokumentov, stanovovanie postupov a metód v oblasti elektromobility na území hlavného mesta.
ROZPOČET PROJEKTU
Náklady na projektovú prípravu boli kryté v plnej výške súkromnými partnermi projektu. Väčšinu nákladov slovenskej časti konzorcia tvoria investičné náklady súvisiace s výstavbou nabíjacej infraštruktúry. Inštaláciu elektronabíjacích staníc v Bratislave zabezpečuje Západoslovenská energetika, a.s. v pozícii národného gestora projektu.
Rozpočet projektu hlavného mesta zahŕňa oprávnené výdavky na štúdie, disemináciu projektu, zvyšovanie povedomia o e-mobilite a projektový manažment. Vzhľadom na typ aktivít realizovaných mestom - „soft“ aktivity projektu, rozpočet zahŕňa financovanie riadenie projektu, ľudských zdrojov bez investícií do infraštruktúry.
ODBORNÝ GARANT PROJEKTU ZA HLAVNÉ MESTO
- Oddelenie osvetlenia, sietí a energetiky [email protected]
- Oddelenie inovácií a digitálnych služieb [email protected]
International Urban Cooperation (IUC) / Medzinárodná spolupráca miest
Program spolupráce International Urban Cooperation (IUC) / Medzinárodná spolupráca miest
V rámci iniciatívy Európskej komisie - programu International Urban Cooperation (IUC) / Medzinárodná spolupráca miest, zameraného na rozvoj spolupráce v oblasti udržateľného mestského rozvoja, posilnenie vzťahov medzi mestami (nad 100 tis. obyvateľov) z EÚ a mestami z Ázie, Latinskej Ameriky a Karibiku a Severnej Ameriky pre medzinárodnú spoluprácu miest formou tzv. city-to-city pairing, boli zazmluvnená partnerská spolupráca miest z EÚ a Japonska - mesto Bratislava a japonské mesto Tokorozawa, a to v oblastiach spolupráce: adaptácia na klimatickú zmenu, mestské riešenia založené na prírode prostredníctvom zelenej infraštruktúry a rozvoj smart a ekologických riešení (climate change adaptation, urban nature-based solutions, and smart eco-city development)
EK v rámci programu IUC vybrala v r. 2018 pre partnerskú spoluprácu miest v oblasti udržateľného rozvoja miest tieto partnerské dvojice miest EÚ a Japonska: mestá Bratislava a Tokorozawa (Japonsko), mestá Grenoble - Alpes Metropole (Francúzsko) a Toyota (Japonsko) a mestá Umea (Švédsko) and Kamakura (Japonsko).
V rámci plánovanej spolupráce trvajúcej min. 18 mesiacov počínajúc októbra 2018 sa predpokladajú vzájomné návštevy, zdieľanie skúseností zapojených miest a príprava resp. aktualizácia akčných plánov (Local Action Plans). Z prostriedkov EK prostredníctvom koordinačnej jednotky programu IUC sú hradené cestovné náklady spojené s realizáciou aktivít, aktivity sú koordinované a financované implementačnou jednotkou IUC EK v Bruseli. Partnership Agreement (Partnerská dohoda) o spolupráci v rámci programu IUC medzi mestami Bratislava a Tokorozawa bola podpísaná 15.10.2018, trvanie spolupráce min. do 16. 1. 2020.
Za hlavné mesto SR Bratislava partnerskú spoluprácu v rámci iniciatívy Medzinárodnej spolupráce miest International Urban Cooperation (IUC) v predmetných oblastiach spolupráce: adaptácia na klimatickú zmenu, využitie na prírode založených riešení prostredníctvom zelenej infraštruktúry v mestách a rozvoj smart a ekologických riešení v mestách zabezpečuje oddelenie stratégie a projektov (koordináciu spolupráce) a Útvar hlavnej architektky mesta Bratislavy.
Mesto Bratislava má záujem dozvedieť sa o japonskom prístupe k trvalo udržateľnému a inteligentnému mestskému rozvoju a plánovaniu, najmä pokiaľ ide o adaptačné opatrenia založené na prírode, ich kombináciu s tradičnými prístupmi (zvyšovanie podielu zelených plôch, ako sú záhrady a iné formy verejnej zelene, využívanie tradičnej architektúry a plánovania miest a ich prínosy pre chladenie mestských priestorov, trvalo udržateľné budovy, systémy na zachytávanie vody, zvyšovanie energetickej a klimatickej odolnosti verejných priestorov, riešenia energetickej účinnosti, inteligentný manažment veľkých verejných zelených priestorov, stratégie na zlepšenie povedomia verejnosti. Cieľom IUC spolupráce je príprava akčných plánov (Local Action Plans): vytvorenie akčných plánov miest, ktoré sa majú realizovať v priebehu nasledujúcich 1 až 3 rokov. V rámci spolupráce medzi IUC Bratislava plánuje integrovať skúsenosti získané v rámci implementácie Akčného plánu na prispôsobenie sa zmene klímy v Bratislave (schváleného 4. októbra 2017 ) a aktualizáciu akčného plánu.
Pracovnej návštevy v rámci programu IUC EÚ - Japonsko, spolupráce miest Bratislava – Tokorozawa v termíne 15. - 17.10. 2018 v Bratislave sa zúčastnili 3 zástupcovia mesta Tokorozawa a prof. Imura, koordinátor z koordinačnej jednotky programu IUC EU – Japonsko, pani prof. Miranda Schreurs, koordinátorka spolupráce miest Bratislava – Tokorozawa, ktorá je odbornou konzultantkou za EK v oblasti environmentálnych politík. Program pracovnej návštevy 15. – 17.10. 2018 pre zástupcov Tokorozawy zahŕňal diskusie v predmetných oblastiach spolupráce: adaptácia na klimatickú zmenu, využitie na prírode založených riešení prostredníctvom zelenej infraštruktúry a rozvoj smart a ekologických riešení v mestách a návštevy a ukážky lokalít realizovaných projektov mesta.
V termíne 20.-22.5.2019 sa uskutočnila pracovná návšteva 4 zástupcov mesta Bratislavy do mesta Tokorozawa zameraná na zdieľanie skúseností, návštevy lokalít atď. vrátane účasti na stretnutí IUC v Tokiu 17.5. 2019.
Odborný garant projektu za hlavné mesto SR Bratislava:
Útvar hlavnej architektky, [email protected]
Projektový manažment: oddelenie stratégie a projektov, [email protected]
Európsky sociálny fond - Operačný program Ľudské zdroje
Nízkoprahová sociálna služba pre deti a rodinu FORTUNÁČIK II
Hlavné mesto SR Bratislava predložilo žiadosť o nenávratný finančný príspevok v rámci výzvy „Poradenstvo a osveta v oblasti prevencie a eliminácie diskriminácie II“, ktorú vyhlásilo v roku 2018 Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky. Žiadosť bola schválená a od 1. 9. 2019 sa začala realizácia projektu „Nízkoprahová sociálna služba pre deti a rodinu FORTUNÁČIK II“. Projekt je pokračovaním aktivít národného projektu „Podpora vybraných sociálnych služieb krízovej intervencie na komunitnej úrovni“ (NP KIKU) – „Podpora sociálnych služieb v nízkoprahovej sociálnej službe pre deti a rodinu Fortunáčik“.
Cieľom projektu je prevencia a eliminácia všetkých foriem diskriminácie skvalitnením sociálnych služieb hlavného mesta SR Bratislavy zameraných na aktívne začlenenie sociálne znevýhodnených občanov v dotknutom území.
Trvanie projektu: 09/2019 – 02/2022
Miesto realizácie: Ubytovňa Fortuna v mestskej časti Bratislava - Dúbravka.
Cieľovou skupinou sú predovšetkým osoby ubytované v ubytovni Fortuna, zriadenej hlavným mestom v mestskej časti Bratislava - Dúbravka a súčasní a bývalí klienti ubytovacích a sociálnych zariadení hl. mesta SR Bratislavy:
- odchovanci detských domov,
- sociálne slabé rodiny,
- obete domáceho násilia,
- osoby s problémom s uplatnením na trhu práce,
- deti ohrozené sociálno-patologickými javmi
- t.j. jednotlivci alebo skupiny ohrozené diskrimináciou, chudobou alebo sociálnym vylúčením. Služby budú poskytnuté minimálne 300 osobám cieľovej skupiny.
Aktivita projektu: Podpora inštitucionálneho rozvoja špecializovaných poradenských služieb slúžiacich na boj proti všetkým formám diskriminácie, vrátane právneho poradenstva v oblasti diskriminácie na trhu práce
Podaktivity:
Čo očakávame od projektu?
Osoby z cieľovej skupiny si budú schopné nájsť primerané voľné pracovné miesto, vypracovať motivačný list, životopis a budú pripravení na pracovný pohovor. Vďaka zlepšeným sociálnym a komunikačným zručnostiam budú schopní predchádzať konfliktom a zvládať náročné situácie na pracovisku. Budú dobre informovaní v oblasti ich základných ľudských práv a nárokov v zamestnaní (napr. právo mať pracovnú zmluvu, čerpanie dovolenky, finančné ohodnotenie a pod.)
Budú mať vedomosti o svojich vlastných základných ľudských právach a povinnostiach, ale aj základných ľudských právach a povinnostiach svojich rodinných príslušníkov (napr. detí, partnerov, súrodencov, ale aj rodičov). Prispeje to k zníženiu domáceho násilia. Získajú informácie o vyživovacej povinnosti, o možnostiach úpravy výšky vyživovacej povinnosti na dieťa.
Budú vedieť, aké práva a povinnosti majú v oblasti zdravotnej starostlivosti, bývania a sociálneho zabezpečenia.
Zvýši sa osobnostný potenciál detí aj dospelých. Budú vytvorené podmienky na rozvíjanie záujmových aktivít a talentu u detí. Zlepšia sa podmienky na vzdelávanie, na získanie vyššieho vzdelania a neskôr aj na lepšie uplatnenie na trhu práce. Zníži sa riziko generačnej chudoby. Aktivity napomôžu k zníženiu kriminality, drogových závislostí a iných sociálno-patologických javov.
Zvýši sa finančná gramotnosť, čo vytvorí podmienky na zníženie zadĺženosti rodín.
Zlepší sa spolupráca so samosprávou, školou, upravia sa vzťahy komunity so širším okolím, zníži sa nevraživosť pedagógov a detí z majoritnej spoločnosti voči obyvateľom ubytovne Fortuna.
Budú vytvorené podporné mechanizmy na riešenie krízovej situácie klientov. Klient alebo rodina bude mať možnosť stať sa aktívnym činiteľom, dokáže sa zorientovať vo svojej situácii a v prípade potreby vyhľadať adekvátneho odborníka, ktorý mu bude pri riešení jeho problematickej situácie nápomocný.
Po ukončení projektu budú klienti samostatnejší pri riešení problematických situácií. Stanú sa zodpovednejšími za svoj vlastný život.
„Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu v rámci Operačného programu Ľudské zdroje“
Interreg V-A Slovenská republika – Rakúsko
Projekt Biologickej regulácie komárov v slovensko-rakúskom prihraničnom území (akronym MOSQUITO BIOREGULATION, kód projekt v MS: 305021AXQ8) vznikol v rámci Programu spolupráce INTERREG VA SK-AT a je spolufinancovaný zo zdrojov Európskeho fondu regionálneho rozvoja a štátneho rozpočtu.
Celkovým cieľom projektu je zvýšiť komfort občanov spolu s turistickou atraktivitou územia a zároveň znížiť zdravotné riziká obyvateľov žijúcich v blízkosti inundácií riek Dunaja a Moravy. Projekt zabezpečí posilnenie ochrany biodiverzity v slovensko-rakúskom prihraničnom území prostredníctvom regionálnej a cezhraničnej harmonizácie a koordinácie postupov biologickej regulácie komárov.
Hlavnými výsledkami projektu sú:
- Posilnenie spolupráce: efektívna a jednotná kontrola (monitoring) komárov a spoločný systém Biologickej regulácie komárov vďaka harmonizácii metodík a vzájomného zdieľania dát regionálnych/cezhraničných SK- AT partnerov
- Posilnená ochrana biodiverzity, životného prostredia a ľudského zdravia v prihraničnom SK – AT regióne
- Spoločné technické a softvérové vybavenie pre zabezpečenie efektívnej a jednotnej regulácie komárov
- Návrhy legislatívnych zmien podporujúcich biologickú kontrolu komárov na národnej úrovni (na Slovensku) komunikované relevantným zainteresovaným stranám
- Vedecké monitorovanie výskytu komárov a komármi prenášaných patogénov, vrátane inváznych druhov, ktoré by potenciálne mohli predstavovať hrozbu pre ľudské zdravie
- Informačná kampaň a posilnená verejná akceptácia biologickej regulácie komárov ako novej, jedinej a dlhodobo udržateľnej metódy ich kontroly a možnosť zapojenia verejnosti na opatreniach
Neoddeliteľnou súčasťou projektu MOSQUITO BIOREGULATION je spolupráca a zapájanie obyvateliek a obyvateľov cezhraničného regiónu do projektu formou dobrovoľníctva, ktoré bude realizované na podporu monitorovania liahnísk komárov v dotknutých oblastiach.
Projektoví partneri: Hl. mesto Bratislava (HP), Bratislavský samosprávny kraj (PP2), Trnavský samosprávny kraj (PP3), Univerita Komenského v Bratislave – Prírodovedecká fakulta (PP4) a Verein biologische Gelsenregulierung entlang Thaya und March (PP5)
Strategickým partnerom je Marktgemeinde Petronell-Carnuntum
Obdobie realizácie projektu: 01.03.2021 – 31.12.2022
Celkový indikatívny rozpočet projektu: 1 287 511,24 €
Rozpočet hlavného mesta SR Bratislava: 318 542,20€
- ERDF (85%): 270 760,87€
- Spolufinancovanie štátny rozpočet: 31 854,22€
- Spolufinancovanie mesta (5%): 15 927,11€
Výstupy projektu MOSQUITO BIOREGULATION:
Všetky výstupy projektu sú dostupné na: https://mosquito-bioregulation.eu/
Projekt baum2020 (skratka pre Bratislava Územný Manažment), ktorý je spolufinancovaný z Programu spolupráce INTERREG VA SK-AT je platformou komunikácie, vzájomnej spolupráce a nových iniciatív medzi hl. mestom Bratislava a prihraničnými rakúskymi mestami a obcami. Zároveň podporuje aj inštitucionálnu a dvojjazyčnú spoluprácu.
Projekt sa zameriava na témy územného manažmentu spoločného cezhraničného mestského regiónu najmä v týchto oblastiach:
- doprava / mobilita
- územné plánovanie a životné prostredie
- miestna spolupráca
Na dosiahnutie vyššieho stupňa spolupráce a posilnenie cezhraničných väzieb sú zriadené pravidelné grémiá ako sú stretnutia starostov, BAUM konferencie, riadiace skupiny alebo odborné pracovné skupiny.
Cieľom projektu Bratislava Územný Manažment je postupná inštitucionalizácia cezhraničného mestského regiónu.
Projekt baum2020 je v prvom rade komunikačnou a koordinačnou platformou cezhraničnej spolupráce, napriek tomu sú v projekte vyčlenené finančné prostriedky aj na malé lokálne iniciatívy. Vybrané pilotné projekty majú prispieť k riešeniu konkrétnych cezhraničných problémov, alebo pomôcť odstraňovať bariéry.
Neoddeliteľnou súčasťou projektu baum2020 je oslovovanie/ zapájanie (participácia) obyvateľov a obyvateliek cezhraničného regiónu do projektu, formátom cezhraničných prechádzok po regióne tzv. BORDER WALKS, ďalej organizovaním informačných stretnutí, ako aj prostredníctvom priameho kontaktu a komunikácie so zamestnancami slovensko – rakúskej kancelárie baum2020 v Bratislave.
Projektoví partneri: Hl. mesto Bratislava (HP) , NÖ Regional GmbH (PP1) a Regionalmanagement Burgenland (RMB) (PP2).
Strategickým partnerom je Stadt Umland Management Wien / Niederösterreich (SUM).
Trvanie projektu: 46 mesiacov
Obdobie realizácie projektu: 01.03.2017 – 31.12.2020
Celkový indikatívny rozpočet projektu: 674 000,00 €
Rozpočet hlavné mesto Bratislava: 254 318,00 €
- ERDF (85%): 216 170,30 €
- Spolufinancovanie štátny rozpočet: 25 431,80 €
- Spolufinancovanie mesta (5%): 12 715,90 €
Výstupy projektu baum2020:
Na tomto odkaze môžete nájsť informácie o projekte v nemeckom jazyku.
Výročná konferencia BAUM 17.3.2021
Dnes, 1.4.2021, nás zastihla nesmierne smutná správa: pán Hugo Portisch, rakúsky novinár a bývalý hlavný komentátor ORF, osobnosť ocenená za zásluhy o Rakúsku republiku a rodený Bratislavčan dnes zomrel. Plánovali sme toho viac, avšak jeho zdravotný stav to už bohužiaľ neumožnil. Sme poctení, že sme s ním mohli natočiť jeden z jeho posledných veľmi osobných rozhovorov o živote v Bratislave, ktoré sme uviedli na záverečnej konferencii BAUM, 17.03.2021. Česť jeho pamiatke!
Operačný program Integrovaná infraštruktúra
Názov a sídlo prijímateľa: Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava, Primaciálne námestie 1, 814 99 Bratislava
Miesto realizácie projektu: Bratislava
Výška poskytnutého nenávratného finančného príspevku: maximálne do výšky 62 894 788,90 EUR
Opis projektu: Zvýšenie atraktivity verejnej osobnej dopravy prostredníctvom modernizácie a rekonštrukcie infraštruktúry pre IDS a mestskú dráhovú dopravu
Cieľom modernizácie električkovej trate – Dúbravsko - Karloveskej radiály je nahradenie zastaraných a opotrebovaných konštrukcií električkovej trate za nové a progresívne prvky. Modernizácia električkovej trate začína v oblasti od tunela pod hradom a končí v križovatke ulíc Hanulova / Bagarova - M.S. Trnavského. Dĺžka modernizovaného dvojkoľajného úseku električkovej trate je 6,77 km. Požiadavka na modernizáciu tohto úseku trate vychádza predovšetkým z jej technicky zastaraného a nevyhovujúceho stavu.
Účelom stavby je modernizovať technickú infraštruktúru trate pre dosiahnutie nasledovných kritérií:
- zvýšenie traťovej rýchlosti
- zvýšenie únosnosti koľajového spodku
- zvýšenie bezpečnosti prevádzky
- zvýšenie bezpečnosti cestujúcich
- zvýšenie kultúry, komfortu a plynulosti cestovania
- zníženie negatívnych dopadov koľajovej prevádzky na obyvateľstvo
- zlepšenie a skvalitnenie životného prostredia
Dúbravsko -Karloveská električková radiála bude po kompletnej modernizácii bezpečnejšia, rýchlejšia a odhlučnená.
- Cestovanie z konečnej zastávky električiek v Dúbravke k zastávke Tunel sa po modernizácii skráti o 3 min. aj vďaka preferencii električiek na všetkých križovatkách.
- Veľké prestupné uzly (zastávky Molecova a Damborského) budú riešené ako integrované prestupné zastávky, čím bude zabezpečená minimalizácia kolízneho prestupu, pri ktorom dnes prestupujúci musia využívať priechody cez viaceré cestné komunikácie.
- Dôjde k vybudovaniu nových nástupísk zastávok väčšinou v ich pôvodných polohách. Nástupiská zastávok budú vybavené osvetlenými prístreškami pre cestujúcich s dostatočnou kapacitou pre daný uzol, automatmi na výdaj cestovných lístkov, ako aj elektronickým informačným systémom. Prístup k nim bude bezbariérový.
- Vjazd električiek do obratiska v Karlovej Vsi bude umožnený aj zo smeru Dúbravka, čo prispeje k uľahčeniu riešenia náhradnej dopravy počas mimoriadnych odstávok električkovej premávky
Informácie o Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 nájdete na www.opii.gov.sk
Riadiaci orgán OPII: www.mindop.sk
Centrálny koordinačný orgán : www.eufondy.sk
Názov a sídlo prijímateľa: Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava, Primaciálne námestie 1, 814 99 Bratislava
Miesto realizácie projektu: sa nachádza v urbanizovanom priestore mesta Bratislava, okres Bratislava III - mestská časť Nové Mesto.
Výška poskytnutia nenávratného finančného príspevku: maximálne do výšky 947 997,60 EUR s DPH
Dĺžka modernizovaného úseku: 6 550 m dvojkoľajne.
Opis projektu:
Cieľom projektu je príprava projektovej dokumentácie pre budúcu stavbu – modernizáciu električkovej trate – Vajnorskej radiály.
Cieľom modernizácie električkovej trate je nahradenie zastaraných a opotrebovaných konštrukcií za nové a progresívne prvky, zabudovanie antivibračných a protihlukových zariadení. Súčasťou modernizácie je výmena trakčných káblov vrátane traťových rozvádzačov a realizácia nových prevádzkových zariadení a technológií. Zabezpečenie preferencie električkovej dopravy nahradením existujúcich zastaraných prvkov cestnej dopravnej signalizácie na križovatkách a priechodoch pre chodcov za moderné prvky a taktiež vybavenie týmito modernými prvkami CDS aj všetkých vytypovaných doteraz neriadených kolíznych miest s električkou.
Modernizáciou električkovej trate z hľadiska dopravno technických a obslužných parametrov bude zabezpečená minimalizácia negatívnych vplyvov električkovej prevádzky (hluk a vibrácie) na okolitú urbanizovanú zónu. Zvýšenie priemerných traťových rýchlostí a skrátenie prepravných vzťahov v električkovej doprave bez zmeny linkového vedenia so zachovaním doteraz existujúcich prepravných prúdov. Skrátenie prepravných časov, čo sa z pohľadu logistiky dopravy pozitívne odzrkadlí na možnom znížení dennej výpravy električkových vlakov a znížení finančných nákladov na zabezpečenie prevádzky električkovej dopravy (prevádzkové náklady), Zvýšenie komfortu prepravy cestujúcich a kapacity prepravených cestujúcich električkovou dopravou.
Ďalšou súčasťou modernizácie predmetnej električkovej trate bude zmodernizovanie nástupíšť. Každé nástupište zastávok bude s dostatočnou kapacitou pre daný uzol vybavené osvetlenými prístreškami pre cestujúcich s dostatočnou ochranou pred dažďom a vetrom, bočná stena k prichádzajúcim vozidlám bude priehľadná. Súčasťou zastávok budú automaty na výdaj cestovných lístkov, ako aj elektronický informačný systém.
Členenie stavby na stavebné úseky:
Úsek VR 01 Trnavské mýto – Za kasárňou
Úsek VR 02 Za kasárňou – Tomášikova
Úsek VR 03 Tomášikova – Jurajov dvor
Úsek VR 04 Jurajov dvor – obratisko Zlaté piesky
Úsek VR 05 Zátišie – ŽST Nové Mesto
Hlavné zmeny:
- nahradenie zastaraných a opotrebovaných konštrukcií električkovej trate za nové a progresívne prvky – odstránenie nedostatočného technického stavu koľajovej trate,
- zabudovanie antivibračných a protihlukových zariadení – zníženie hluku a vibrácií,
- bezpečnejšia a kvalitnejšia infraštruktúra pre chodcov a cyklistov,
- vybudovanie prvkov slúžiacich na upokojenie dopravy (hlavne individuálnej automobilovej dopravy),
- vybudovanie parkovacích miest,
- zvýšenie komfortu prestupu v uzle Zlaté piesky a Stanica Nové Mesto,
- výmena trakčných káblov a stožiarov trolejového vedenia a verejného osvetlenia (v najväčšej možnej miere integrované osvetlenie do stožiarov trolejového vedenia),
- zvýšenie bezpečnosti električkovej dopravy,
- zabezpečenie preferencie električkovej dopravy,
- zvýšenie priemerných traťových rýchlostí električkovej dopravy,
- skrátenie prepravných časov,
- zníženie finančných nákladov na zabezpečenie prevádzky električkovej dopravy.
Projektová dokumentácia modernizácie je v realizácii spoločnosti Dopravoprojekt a.s. v spolupráci s odbornými útvarmi magistrátu hlavného mesta SR, s Metropolitným inštitútom Bratislavy, zástupcami mestských častí, dopravného podniku, polície a odbornej verejnosti.
Spolufinancovanie projektu sa predpokladá z prostriedkov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.
Potrebné informácie o Operačnom programe Integrovanej infraštruktúry nájdete na www.opii.gov.sk (http://www.opii.gov.sk).
Riadiaci orgán Operačného programu Integrovaná infraštruktúra: www.mindop.sk (http://www.mindop.sk/)
Centrálny koordinačný orgán: www.eufondy.sk (http://www.premier-consulting.sk/)
Názov a sídlo prijímateľa: Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava, Primaciálne námestie 1, 814 99 Bratislava
Miesto realizácie projektu: nachádza sa v urbanizovanom priestore mesta Bratislava, okres Bratislava I, Bratislava II a Bratislava III, prevažne v mestskej časti Staré Mesto a Ružinov s v mestskej časti Nové Mesto.
Výška poskytnutia nenávratného finančného príspevku: maximálne do výšky 767 850 EUR s DPH
Dĺžka modernizovaného úseku: 4988 m
Opis projektu:
Cieľom projektu je príprava projektovej dokumentácie pre budúcu stavbu – modernizáciu električkovej trate – Ružinovskej radiály.
Projekt rieši modernizáciu existujúcej dvojkoľajnej električkovej trate od Amerického námestia po predposlednú zastávku Chlumeckého. Modernizovaný úsek začína na Špitálskej ulici pred výhybkou pri križovatke s Ulicou 29. augusta, pokračuje cez Trnavské mýto a končí na križovatke Ružinovskej ulice s Čmelíkovou. Modernizácia električkovej trate nezahŕňa obratisko na Astronomickej ulici, ktoré bude modernizované v rámci inej samostatnej stavby v nadväznosti na pripravovaný prestupný uzol so železničnou zastávkou.
Členenie stavby na stavebné úseky:
Úsek RR 01 Americké námestie - Legionárska
Úsek RR 02 Legionárska - Líščie nivy
Úsek RR 03 Líščie nivy - Chlumeckého
Úsek RR 01 Americké námestie – Legionárska začína na Špitálskej ulici pred výhybkami zabezpečujúcimi odbočenie trate do Račianskej radiály, koniec je za križovatkou Krížnej ulice s ulicou Legionárska. V rámci stavby sa realizuje komplexná modernizácia električkovej trate (električkový spodok, zvršok, odvodnenie, nástupištia a ich vybavenie, trolejové vedenie a napájací systém), elektrické ovládanie a ohrev výhybiek s doplnením mazacích zariadení, rekonštrukcia existujúcich zariadení cestnej dopravnej signalizácie a dobudovanie nových vo vytypovaných križovatkách pre zabezpečenie preferencie električkovej dopravy a vyvolané investície (úprava komunikácií, úprava chodníkov, preložky a ochrana inžinierskych sietí v rozsahu od fasády po fasádu). V predmetnom úseku sa nachádzajú zastávky Americké námestie a Krížna.
Úsek RR 02 Legionárska - Líščie nivy začína v križovatke Krížnej ulice s Legionárskou a končí za zastávkou Líščie nivy na Záhradníckej ulici. Z dôvodu nedávnej rekonštrukcie sa v tomto úseku električkový zvršok a spodok sa nemodernizuje, väčšina prác je zameraná na modernizáciu zastávok a CDS, ďalej na výmenu a dobudovanie prevádzkových zariadení a technológií. V predmetnom úseku sa nachádzajú zastávky Trnavské mýto, Saleziáni a Líščie nivy.
Úsek RR 03 Líščie nivy – Chlumeckého začína za zastávkou Líščie nivy a končí v križovatke Ružinovskej ulice s Čmelíkovou. V rámci stavby sa realizuje komplexná modernizácia električkovej trate (električkový spodok, zvršok, odvodnenie, nástupištia a ich vybavenie, trolejové vedenie a napájací systém), elektrické ovládanie a ohrev výhybiek s doplnením mazacích zariadení, rekonštrukcia existujúcich zariadení cestnej dopravnej signalizácie a dobudovanie nových vo vytypovaných križovatkách pre zabezpečenie preferencie električkovej dopravy a vyvolané investície (úprava komunikácií, úprava chodníkov, preložky a ochrana inžinierskych sietí). V predmetnom úseku sa nachádzajú zastávky Nemocnica Ružinov, Herlianska, Tomášikova, Súmračná, Chlumeckého.
Hlavné zmeny:
- nahradenie zastaraných a opotrebovaných konštrukcií električkovej trate za nové a progresívne prvky – odstránenie nedostatočného technického stavu koľajovej trate,
- zabudovanie antivibračných a protihlukových zariadení – zníženie hluku a vibrácií,
- výmena trakčných káblov a stožiarov trolejového vedenia a verejného osvetlenia, vrátane traťových rozvádzačov,
- realizácia nových prevádzkových zariadení a technológií,
- zvýšenie bezpečnosti električkovej dopravy,
- zabezpečenie preferencie električkovej dopravy nahradením existujúcich zastaraných prvkov cestnej dopravnej signalizácie na križovatkách a priechodoch pre chodcov za moderné prvky a ich dobudovaním na všetkých vytypovaných doteraz neriadených kolíznych miest s električkou,
- zvýšenie priemerných traťových rýchlostí električkovej dopravy bez zmeny linkového vedenia so zachovaním doteraz existujúcich prepravných prúdov,
- skrátenie prepravných časov,
- zníženie finančných nákladov na zabezpečenie prevádzky električkovej dopravy,
- zvýšenie kapacity prepravených cestujúcich električkovou dopravou,
- zvýšenie komfortu prepravy cestujúcich:
- zlepšenie prestupu na Americkom námestí medzi električkami a trolejbusmi vybudovaním prestupného uzlu,
- zriadenie združených zastávok Nemocnica Ružinov, Herlianska, Tomášikova,
- zlepšenie prístupov na zastávky a doplnenie bezbariérových prístupov,
- vybavenie električkových zastávok prístreškami dostatočnej kapacity, automatmi na výdaj cestovných lístkov, elektronickým informačným systémom,
- revitalizácia Krížnej ulice – čiastočné architektonické pretvorenie celého uličného profilu zriadením cyklotrasy, úpravou parkovania a výsadbou stromoradia.
Projektová dokumentácia modernizácie je v realizácii spoločnosti Dopravoprojekt, a.s. v spolupráci s odbornými útvarmi Magistrátu Hlavného mesta SR Bratislavy, Metropolitným inštitútom Bratislavy, Dopravným podnikom Bratislava, a.s. a zástupcami dotknutých mestských častí Bratislavy.
Spolufinancovanie projektu sa predpokladá z prostriedkov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.
Potrebné informácie o Operačnom programe Integrovanej infraštruktúry nájdete na www.opii.gov.sk (http://www.opii.gov.sk).
Riadiaci orgán Operačného programu Integrovaná infraštruktúra: www.mindop.sk (http://www.mindop.sk/)
Centrálny koordinačný orgán: www.eufondy.sk (http://www.premier-consulting.sk/)
Miesto realizácie projektu: Bratislava - mestská časť Ružinov
Prijímateľ projektu: Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava
Partner projektu: Dopravný podnik Bratislava, akciová spoločnosť
Výška nenávratného finančného príspevku prijímateľa – Hlavné mesto SR Bratislava: 1 092, 45 €
Výška nenávratného finančného príspevku partnera – Dopravný podnik Bratislava, akciová spoločnosť: 455 518,24 €
Celková výška nenávratného finančného príspevku za projekt: 456 610,69 €
Stručný opis projektu:
Aktivity realizované prijímateľom projektu: Hlavné mesto SR Bratislava:
Aktivita č. 1: Plán organizácie MHD – Nová trolejbusová trať Trenčianska – Hraničná
Aktivita spočíva v príprave dokumentácie Plánu organizácie MHD, ktorá začne počas realizácie projekčných prác a bude slúžiť ako podklad do súťaže pre zhotoviteľa stavebných prác.
Aktivity realizované partnerom projektu: Dopravný podnik Bratislava, akciová spoločnosť:
Aktivita č. 1: Nová trolejbusová trať Trenčianska – Hraničná, ktorá má za cieľ predĺženie existujúcej trolejbusovej trate na ulici Trenčianska smerom ku ulici Bajkalská s pokračovaním vpravo po ulici Bajkalská až po existujúcu trolejbusovú trať na Prievozskej ulici, do ktorej by bola zaústená ľavým odbočením v smere von z mesta. Následne by sa v križovatke Prievozská – Mierová – Hraničná zrealizovalo pravé odbočenie z existujúcej trolejbusovej trate do ulice Hraničná a napokon opätovne pravým odbočením do ulice Mlynské nivy, kde by sa trať zakončila v kruhovom objazde a následne cesta späť po ulici Mlynské nivy, potom vľavo do ulice Hraničná s priamym zaústením do existujúcej trolejbusovej trate v križovatke Hraničná – Mierová – Prievozská. Toto predĺženie trolejbusovej trate a príprava na nové 24 m trolejbusy si vyžiada okrem napojenia nových trolejbusových tratí aj úpravu / zmenu existujúceho napájania trolejbusových tratí na uliciach Prievozská, Gagarinova a Mierová.
Kompletná projektová dokumentácia predstavuje optimálne riešenie realizácie stavby pre novú trolejbusovú trať Trenčianska – Hraničná. V ďalšom kroku chce prijímateľ podľa vypracovanej projektovej dokumentácie realizovať aj stavebné práce, a teda naplniť ďalšie ciele, a to zefektívnenie prevádzky MHD v dotknutých lokalitách v Bratislave. Navrhovaný projekt je v súlade s intervenčnou logikou programu OP II, Prioritná os 3 – Verejná osobná doprava, špecifický cieľ 3.1 Zvýšenie atraktivity verejnej osobnej dopravy prostredníctvom modernizácie a rekonštrukcie infraštruktúry pre IDS a mestskú dráhovú dopravu.
Merateľný ukazovateľ projektu:
Merateľný ukazovateľ pre jednotlivé aktivity projektu za prijímateľa projektu – Hlavné mesto SR Bratislava:
Aktivita č. 1: Plán organizácie MHD - Nová trolejbusová trať Trenčianska – Hraničná
Počet realizovaných dokumentácií, analýz, štúdií a správ v súvislosti s prípravou, implementáciou monitorovaním a hodnotením projektu – 1
Merateľný ukazovateľ pre jednotlivé aktivity projektu za partnera projektu – Dopravný podnik Bratislava, akciová spoločnosť:
Aktivita č. 1: Nová trolejbusová trať Trenčianska – Hraničná
Počet realizovaných dokumentácií, analýz, štúdií a správ v súvislosti s prípravou, implementáciou monitorovaním a hodnotením projektu – 5
Informácie o Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 nájdete na www.opii.gov.sk
Miesto realizácie projektu: Bratislava - mestská časť Staré Mesto, Nové Mesto, Karlova Ves
Prijímateľ projektu: Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava
Partner projektu: Dopravný podnik Bratislava, akciová spoločnosť
Výška nenávratného finančného príspevku prijímateľa – Hlavné mesto SR Bratislava: 2 184,89 €
Výška nenávratného finančného príspevku partnera – Dopravný podnik Bratislava, akciová spoločnosť: 1 829 171,51 €
Celková výška nenávratného finančného príspevku za projekt: 1 831 356,40 €
Stručný opis projektu:
Aktivity realizované prijímateľom projektu: Hlavné mesto SR
Aktivita č. 1: Plán organizácie MHD – Nová trolejbusová trať Patrónka – Riviéra
Aktivita č. 2: Plán organizácie MHD – Modernizácia trolejbusovej trate v úseku Patrónka – Kramáre – Hlavná stanica
Aktivity spočívajú v príprave dokumentácií plánu organizácie MHD, ktoré začnú počas realizácie projekčných prác a budú slúžiť ako podklad do súťaže pre zhotoviteľa stavebných prác.
Aktivity realizované partnerom projektu: Dopravný podnik Bratislava, akciová spoločnosť:
Aktivita č. 1: Nová trolejbusová trať Patrónka – Riviéra, ktorá má za cieľ navrhnúť prepojenie samostatnej trolejbusovej trate na sídlisku Dlhé diely so zvyšnou časťou trolejbusových tratí až po Hlavnú stanicu, a to prepojením s existujúcou trolejbusovou traťou na križovatke Valašská – Mlynská dolina, ako aj v križovatke Pri Habánskom mlyne – Mlynská dolina.
Aktivita č. 2: Modernizácia trolejbusovej trate v úseku Patrónka – Kramáre – Hlavná stanica, ktorej cieľom je komplexná modernizácia trolejbusovej trate v úseku Patrónka – Kramáre – Hlavná stanica, vybudovanie novej trate v obratisku Hlavná stanica a modernizácia meniarní Lešková a Hroboňová.
Kompletná projektová dokumentácia predstavuje optimálne riešenie realizácie stavby pre nové trolejbusové trate, ako aj modernizáciu trolejbusovej trate a modernizáciu meniarní. V ďalšom kroku chce prijímateľ podľa vypracovanej projektovej dokumentácie realizovať aj stavebné práce, a teda naplniť ďalšie ciele, a to zefektívnenie prevádzky MHD v dotknutých lokalitách v Bratislave. Navrhovaný projekt je v súlade s intervenčnou logikou programu OP II, Prioritná os 3 – Verejná osobná doprava, špecifický cieľ 3.1 Zvýšenie atraktivity verejnej osobnej dopravy prostredníctvom modernizácie a rekonštrukcie infraštruktúry pre IDS a mestskú dráhovú dopravu.
Merateľný ukazovateľ projektu:
Merateľný ukazovateľ pre jednotlivé aktivity projektu za prijímateľa projektu – Hlavné mesto SR Bratislava:
Aktivita č. 1: Plán organizácie MHD - Nová trolejbusová trať Patrónka – Riviéra
Počet realizovaných dokumentácií, analýz, štúdií a správ v súvislosti s prípravou, implementáciou monitorovaním a hodnotením projektu – 1
Aktivita č. 2: Plán organizácie MHD - Modernizácia trolejbusovej trate v úseku Patrónka – Kramáre – Hlavná stanica
Počet realizovaných dokumentácií, analýz, štúdií a správ v súvislosti s prípravou, implementáciou monitorovaním a hodnotením projektu – 1
Merateľný ukazovateľ pre jednotlivé aktivity projektu za partnera projektu – Dopravný podnik Bratislava, akciová spoločnosť:
Aktivita č. 1: Nová trolejbusová trať Patrónka – Riviéra
Počet realizovaných dokumentácií, analýz, štúdií a správ v súvislosti s prípravou, implementáciou monitorovaním a hodnotením projektu – 5
Aktivita č. 2: Modernizácia trolejbusovej trate v úseku Patrónka – Kramáre – Hlavná stanica
Počet realizovaných dokumentácií, analýz, štúdií a správ v súvislosti s prípravou, implementáciou monitorovaním a hodnotením projektu - 5
Informácie o Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 nájdete na www.opii.gov.sk
Miesto realizácie projektu: Bratislava - mestská časť Staré Mesto, Ružinov
Prijímateľ projektu: Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava
Partner projektu: Dopravný podnik Bratislava, akciová spoločnosť
Výška nenávratného finančného príspevku prijímateľa – Hlavné mesto SR Bratislava: 2 185,00 €
Výška nenávratného finančného príspevku partnera – Dopravný podnik Bratislava akciová spoločnosť: 528 081,63 €
Celková výška nenávratného finančného príspevku za projekt: 530 266,63 €
Stručný opis projektu:
Aktivity realizované prijímateľom projektu: Hlavné mesto SR Bratislava:
Aktivita č. 1: Plán organizácie MHD - Nová trolejbusová trať Autobusová stanica – Nové SND,
Aktivita č. 2: Plán organizácie MHD - Nová trolejbusová trať Bulharská – Galvaniho.
Aktivity spočívajú v príprave dokumentácií plánu organizácie MHD, ktoré začnú počas realizácie projekčných prác a budú slúžiť ako podklad do súťaže pre zhotoviteľa stavebných prác.
Aktivity realizované partnerom projektu: Dopravný podnik Bratislava, akciová spoločnosť:
Aktivita č. 1: Nová trolejbusová trať Autobusová stanica – Nové SND, ktorá má za cieľ navrhnúť vybudovanie novej trolejbusovej trate na ulici Karadžičova a Mlynské Nivy smerom na ulicu Dostojevského rad s pokračovaním v priamom smere v križovatke s Landererovou a následným odbočením vľavo do ulice Krupkova alebo odbočením vľavo do ulice Landererova s odbočením vpravo do ulice Olejkárska, kde by sa trolej v priestore existujúcej zastávky v tomto smere ukončil.
Aktivita č. 2: Nová trolejbusová trať Bulharská – Galvaniho, ktorá má za cieľ navrhnúť predĺženie existujúcej trolejbusovej trate na Trnávke po ulici Bulharská smerom ku ulici Galvaniho s pokračovaním vpravo po ulici Galvaniho až ku nákupnému centru Avion Shopping Park.
Kompletná projektová dokumentácia predstavuje optimálne riešenie realizácie stavby pre nové trolejbusové trate. V ďalšom kroku chce prijímateľ podľa vypracovanej projektovej dokumentácie realizovať aj stavebné práce, a teda naplniť ďalšie ciele, a to zefektívnenie prevádzky MHD v dotknutých lokalitách v Bratislave. Navrhovaný projekt je v súlade s intervenčnou logikou programu OP II, Prioritná os 3 – Verejná osobná doprava, špecifický cieľ 3.1 Zvýšenie atraktivity verejnej osobnej dopravy prostredníctvom modernizácie a rekonštrukcie infraštruktúry pre IDS a mestskú dráhovú dopravu.
Merateľný ukazovateľ projektu:
Merateľný ukazovateľ pre jednotlivé aktivity projektu za prijímateľa projektu – Hlavné mesto SR Bratislava:
Aktivita č. 1: Plán organizácie MHD - Nová trolejbusová trať Autobusová stanica – Nové SND
Počet realizovaných dokumentácií, analýz, štúdií a správ v súvislosti s prípravou, implementáciou monitorovaním a hodnotením projektu – 1
Aktivita č. 2: Plán organizácie MHD - Nová trolejbusová trať Bulharská – Galvaniho
Počet realizovaných dokumentácií, analýz, štúdií a správ v súvislosti s prípravou, implementáciou monitorovaním a hodnotením projektu – 1
Merateľný ukazovateľ pre jednotlivé aktivity projektu za partnera projektu – Dopravný podnik Bratislava, akciová spoločnosť:
Aktivita č. 1: Nová trolejbusová trať Autobusová stanica – Nové SND
Počet realizovaných dokumentácií, analýz, štúdií a správ v súvislosti s prípravou, implementáciou monitorovaním a hodnotením projektu – 5
Aktivita č. 2: Nová trolejbusová trať Bulharská – Galvaniho
Počet realizovaných dokumentácií, analýz, štúdií a správ v súvislosti s prípravou, implementáciou monitorovaním a hodnotením projektu - 5
Informácie o Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 nájdete na www.opii.gov.sk
URBACT
Názov a sídlo prijímateľa: Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava, Primaciálne námestie 1, 814 99 Bratislava
Projektoví partneri:
Konzorcium:
Lead partner: Miláno,
Projektoví partneri: Bratislava, Budaors, Molina de Segura, Sofia, Vratsa, Kekava, Nantes, Rijeka, Guimarães.
Celkový indikatívny rozpočet:
Spolu: 749.952,78 €
Rozpočet hlavné mesto Bratislava:
Spolu: 59.894,40€
Fáza 1: 8.876,72€
ERDF: 6.213,70€
Kofinancovanie mesto: 2.663,02€
Fáza 2: 51.017,62€
ERDF: 35.712,38€
Kofinancovanie mesto: 15.305,30€Opis projektu:
Cities4CSR je medzinárodný projekt financovaný z programu URBACT. Mesto Bratislava je jedným z prvých miest na Slovensku, kde sa tento program implementuje. Zameraním na spoločenskú zodpovednosť (Corporate Social Responsibility – CSR) v podmienkach samosprávy - nazýva sa to tzv. Urban Social Responsibility - je mesto Bratislava jedinečné a mohlo by sa stať modelovým mestom na Slovensku.
Aký je hlavný cieľ mesta Bratislava v sieti pre akčné plánovanie „Cities4CSR“?
Sieť pre akčné plánovanie „Cities4CSR“ poskytla možnosť mestu Bratislava zamyslieť sa ako zlepšiť súčasný stav a pridanú hodnotu aktivít, ktoré sa na miestnej úrovni uskutočňujú v rámci napĺňania princípu spoločenskej zodpovednosti podnikov, tzv. mestskej sociálnej zodpovednosti. V podmienkach samosprávy je mesto Bratislava jedinečné a mohlo by sa stať modelovým mestom na Slovensku. Očakáva sa, že takto budú podporené procesy regenerácie mesta, sociálnych inovácií – osobitne s dôrazom na životné prostredie a vo všeobecnosti sa budú efektívnejšie riešiť vznikajúce a nenaplnené miestne potreby. Vďaka programu URBACT mesto Bratislava participatívnou metódou vytvorí miestny akčný plán, ktorý by bol zároveň súčasťou stratégie BA2030. Záujem mesta Bratislava o podporu aktivít „spoločenskej zodpovednosti podnikov“ − CSR môže zainteresovaným stranám a občanom ukázať, že mesto Bratislava chce zvýšiť spoluprácu s podnikmi a občianskou spoločnosťou v konkrétnych otázkach zlepšovania kvality mestského života, ktoré budú v prospech udržateľného mestského rozvoja.
Ambíciou mesta Bratislava by mali byť nasledovné opatrenia:
- zlepšenie verejných priestranstiev,
- starostlivosť o stromy – revízia zelene + aktivita výsadby 10 000 stromov
- charta diverzity „Za pekné pondelky“ – proti predsudkom na pracovisku
- vstupy od operátorov do digitálnej mapy mesta,
- platforma CSR − jednotné kontaktné miesto na webovej stránke mesta Bratislava,
- verejné a zelené verejné obstarávanie,
- sociálne témy.
Projekt nám pomôže nastaviť a vytvoriť nástroje na ovplyvňovanie spoločenskej zodpovednosti aktérov v meste z pozície mesta Bratislava; tj.mesto ako facilitátor toho, ako chce, aby firmy/podnikatelia/občania pôsobili v meste zodpovedne (udržateľný rozvoj, klimatické zmeny, začleňovanie sociálne vylúčených, dobrovoľníctvo, akční občania a akční zamestnanci firiem – ako sa zapojiť do rozvojových aktivít v meste, model korektnej a transparentnej spolupráce mesta s podnikateľským sektorom - mnoho reprezentantov z podnikateľského sektora ponúka mestu pomoc a nemáme nastavený funkčný rámec, a zároveň napr. ak prinesieme model spoločensky zodpovedného verejného obstarávania, tak ponúkame model pre podnikateľský sektor ako sa v meste správať spoločensky zodpovedne – aké materiály používať, a pod. a tiež cez podporujeme malých, sociálne zodpovedných, lokálnych firiem – sociálnych podnikov a chránených dielní).
Program URBACT:
Podporuje vzájomnú spoluprácu a výmenu skúseností medzi mestami po celej Európe. Ide o nástroj politiky súdržnosti EÚ v rámci cieľa európska územná spolupráca, ktorý je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja a národných zdrojov 28 členských štátov EÚ, Nórska a Švajčiarska. Hlavným cieľom programu je podporovať integrovaný a udržateľný rozvoj miest vytváraním podmienok na to, aby mestá spoločne vyvíjali pragmatické riešenia podobných problémov, vymieňali si skúsenosti a zdieľali osvedčené postupy v ekonomických, sociálnych a environmentálnych mestských témach.
Program kombinuje prístup k know-how s praktickým odovzdávaním skúseností. Najpriamejšou cestou, ako sa porovnať s inými mestami, načerpať inšpiráciu, ale aj podeliť sa o vlastné skúsenosti, je zapojiť sa do niektorého typu tematických sietí. V období 2014-2020 program podporuje tvorbu sietí pre:
- akčné plánovanie (typ sietí, s ktorými má URBACT najviac skúseností, výstupom projektu sú miestne akčné plány zúčastnených miest a metodika, ktorú mestá vyvinuli na uchopenie konkrétnych urbánnych problémov);
- implementáciu (ide o podporu implementácie strategických a akčných plánov miest);
- transfer (prenos osvedčených postupov medzi darujúcim mestom a prijímajúcimi mestami).
Obdobie realizácie projektu:
1 fáza: 2. september 2019 – 2. marec 2020
- fáza: 7. jún 2020 – 7.august 2022
Trvanie projektu:
6mesiacov+27mesiacov
Informácie o programe URBACT nájdete na:
Erasmus+
Názov projektu: Empathy for children
Názov a sídlo prijímateľa: Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava, Primaciálne námestie 1, 814 99 Bratislava
Koordinátor projektu:
- Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava, Slovensko
Projektoví partneri:
- Sukromna zakladna skola Felix, Slovensko
- Infomedia Formaziona, Taliansko
- European Center of Enterpreneurshop Competence & Excellence, Rakúsko
- INSTITUT ZA RAZISKAVE IN RAZVOJ UTRIP ZAVOD, Slovinsko
Celkový indikatívny rozpočet:
Spolu: 332 720,00€
Rozpočet hlavné mesto Bratislava:
Spolu: 65 650,00€
Opis projektu:
EMPATHY FOR CHILDREN – E4C
Empathy for Children je medzinárodný projekt financovaný z programu Earsmus+.
Mesto Bratislava je hlavným koordinátorom projektu a bude implementovať metodológiu vyplývajúcu z projektu na regionálnej úrovni. Projekt Empathy for Children bude nápomocný v úsilí o inováciu v oblasti vzdelávania na medzinárodnej úrovni.
Cieľom projektu Empathy for children je poskytnúť všetkým žiakom najlepšie príležitosti na všestranný rozvoj a vzdelávanie. Metodiky vychádzajú z princípu diferencovanej výučby. Vyučovanie je organizované tak, aby posilňovalo a rozvíjalo záujmy jednotlivého žiaka a prostredníctvom spoločných skúseností a situácií, poskytovalo im skúsenosti, ktoré ich pripravujú na spoluprácu pri plnení úloh. To všetko rozvíja povedomie, predstavivosť a dôveru žiakov vo svoje vlastné možnosti a prostredie, aby sa dokázali zaviazať a boli ochotní konať.
Cieľovou skupinou projektu sú deti vo veku 8 - 14 rokov, vychovávatelia, učitelia, rodičia, stakeholderi a vzdelávacie inštitúcie.
Projekt Empathy for children plánuje implementovať, monitorovať, rozvíjať a hodnotiť metodiku a pedagogické prístupy, ktoré presadzuje pani Iben Sandahl. Iben Sandahl je medzinárodne uznávanou rečníčkou, autorkou publikácii, psychoterapeutkou a vychovávateľkou. Má viac ako 20 rokov skúseností v oblasti detskej psychológie a vzdelávania. Jej články boli uverejnené v The Vanity Fair, Huffington Post, The Wall Street Journal, The Washington Post, Psychology Today, The Greater Good Science Center Berkley a v mnohých iných.
https://www.ibensandahl.com/about
Metodiky Iben Sandahl sú zakotvené v dánskych programoch vzdelávania učiteľov a zahŕňajú rôzne prístupy vrátane skupinovej práce, diskusií a prednášok, ktoré sa všetky uskutočňujú v duchu intelektuálnej slobody, rovnosti a demokracie so schopnosťami plánovať akademickú, ako aj vzdelávacie (učebné prostredie) aspekty výučby a učenia.
Pridanou hodnotou projektu je podpora rozvoja sieťových aktivít, vrátane strategického zlepšovania odborných zručností učiteľov, budovania organizačných kapacít pri vytváraní nadnárodných partnerstiev spolupráce s našimi partnermi z iných krajín s cieľom vytvárať inovatívne výstupy a vymieňať si osvedčené postupy.
Medzi výhody partnerstva patrí zvýšená kapacita pôsobiť na medzinárodnej úrovni, zlepšené metódy riadenia, prístup k ďalším príležitostiam na financovanie a projektom, zvýšená schopnosť pripraviť, riadiť a sledovať projekty, ako aj atraktívnejšie portfólio príležitostí pre študentov a zamestnancov.
Intelektuálnymi výstupmi projektu budú:
- Empathy toolkit – viacjazyčný vzdelávací nástroj
- Metodika pre učiteľov a stakeholderov s cieľom začleniť Empatiu do európskych učebných osnov.
Empatia pre deti bude mať priamy vplyv na vývoj európskych učebných osnov vrátane empatie v učebných osnovách základných škôl.
Program Erasmus+
Erasmus+ je nový program Európskej únie, ktorý podporuje aktivity v oblasti vzdelávania, odbornej prípravy, mládeže a športu počas programového obdobia v rokoch 2014-2020.
Program Erasmus+ nahrádza pôvodné programy EÚ:
- Program celoživotného vzdelávania (Erasmus, Leonardo da Vinci, Comenius a Grundtvig)
- Mládež v akcii
- programy medzinárodnej spolupráce: Erasmus Mundus, Tempus, Alfa, Edulink a bilaterálne programy
- a pribudol Šport ako nová aktivita v rámci programu.
Erasmus+ poskytuje granty pre široké spektrum akcií a aktivít v oblasti v oblasti vzdelávania, odbornej prípravy, mládeže a športu. Program dáva príležitosť študentom, žiakom odbornej prípravy, pedagogickým zamestnancom, pracovníkom s mládežou a dobrovoľníkom stráviť obdobie v zahraničí a zlepšiť tak svoje poznatky, zručnosti a zamestnateľnosť. Program podporuje organizácie, ktoré sa môžu zapájať do projektovej spolupráce a v rámci partnerstiev zdieľať inovácie vo vzdelávaní, odbornej príprave a mládeže. Nová akcia Šport podporuje aktivity v rámci masového športu a prostredníctvom cezhraničnej spolupráce bude riešiť aj problémy ako doping, násilie a rasizmus.
Obdobie realizácie projektu:
1. decembra 2019 – 31. augusta 2022
Trvanie projektu:
33 mesiacov
Informácie o programe Erasmus+ nájdete na:
Informácia o projekte Empathy for children nájdete: